Opiskelijoita yliopiston käytävällä
Julkaistu 2.1.2024
Päivitetty 2.1.2024

Tässä kirjoituksessa pureudumme siihen, mitä mahdollisuuksia kaksiosainen haku tarjoaa hakijalle.

Korkeakoulujen kevään 2024 ensimmäinen yhteishaku alkaa 3.1.2024 klo 8 ja päättyy 17.1.2024 klo 15 (UTC +2). LUT-yliopistolla on tässä haussa mukana seitsemän tekniikan kandidaattiohjelmaa ja yksi kauppatieteiden kandidaattiohjelma

Kevään 2024 toinen yhteishaku alkaa 13.3.2024 klo 8 ja päättyy 27.3.2024 klo 15. Tässä haussa LUTilla on mukana kahdeksan tekniikan, kaksi yhteiskuntatieteiden ja yksi kauppatieteiden kandidaattiohjelma.

Opiskelijoita tekemässä tehtäviä

Miten hakijan tulee toimia, jos haluaa hakea molemmissa hauissa?

Hakija voi hakea sekä ensimmäisessä että toisessa yhteishaussa. Haut eivät siis sulje toisiaan pois, vaan voit hakea sekä englanninkielisiin että suomenkielisiin koulutuksiin.

Ensimmäisessä ja toisessa yhteishaussa voi hakea enintään kuuteen eri hakukohteeseen. Yhteensä hakija voi siis hakea 12 eri hakukohteeseen. Hakeminen tapahtuu molemmissa hauissa Opintopolku.fi-palvelussa (englanniksi Studyinfo.fi).

Hakijalle voidaan tarjota enimmillään seitsemää opiskelupaikkaa: kuutta ensimmäisestä yhteishausta ja yhtä toisesta yhteishausta. Hakija voi kuitenkin ottaa vastaan vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan opiskelupaikan samana lukukautena alkavista koulutuksista.

Opiskelijoita opiskelemassa

Onko hakukohteiden järjestyksellä merkitystä?

Englanninkielisiin koulutuksiin haettaessa hakukohteiden järjestyksellä ei ole merkitystä – hakukohteita ei siis tarvitse priorisoida. Näin ollen sinulle voidaan tarjota enimmillään kuutta opiskelupaikkaa korkeakoulujen kevään 2024 ensimmäisestä yhteishausta.

Suomenkielisiin koulutuksiin haettaessa hakukohteiden järjestyksellä on puolestaan merkitystä: hakijalle tarjotaan vain sitä paikkaa, mihin hänen pisteet ylimmillään riittävät. Eli jos tulet valituksi useampaan hakukohteeseen, sinulle tarjotaan niistä vain sitä, jonka olet asettanut Opintopolussa korkeimmalle sijalle. Sinulle tarjotaan siis vain yhtä paikkaa kevään 2024 toisesta yhteishausta.

LUTin kandidaattiohjelmiin hyväksytyt opiskelijat saavat automaattisesti oikeuden myös ylemmän yliopistotutkinnon (DI/maisteri) suorittamiseen.

Opiskelijoita yliopiston käytävällä

Opiskelupaikoista vain yksi otetaan vastaan

Hakija voi ottaa vastaan vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan opiskelupaikan samana lukukautena alkavista koulutuksista.

Ensimmäisen yhteishaun osalta valintojen tulokset julkaistaan 31.5.2024 mennessä. Toisen yhteishaun tulokset julkaistaan todistusvalinnan osalta viimeistään 27.5.2024, ja koepistevalintojen tulokset julkaistaan viimeistään 4.7.2024.

Vaikka olisit saanut opiskelupaikan ensimmäisessä yhteishaussa, voit odottaa toisen yhteishaun tuloksia, ja vasta sitten päättää, minkä opiskelupaikan haluat ottaa vastaan. Opiskelupaikan vastaanottaminen sekä englanninkielisissä että suomenkielisissä koulutuksissa tulee tehdä 11.7.2024 klo 15 mennessä.

Varasijoilla olevia hakijoita hyväksytään järjestyksessä sitä mukaa, kun paikkoja vapautuu. Eli kun joku opiskelupaikan saanut jättää opiskelupaikan vastaanottamatta, hänen tilalleen nousee seuraava varasijalla oleva hakija. Näin täytetään kaikki tarjolla olevat aloituspaikat. Varasijoilta hyväksyminen päättyy 6.8.2024 klo 15.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.