Spring image
Julkaistu 6.3.2024
Päivitetty 6.3.2024

LUTin hallitus on päättänyt, että yliopisto hakee rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutusvastuuta. Koulutusvastuuta haetaan, jos koulutuksen toteuttamiselle saadaan riittävä ulkopuolinen rahoitus.

Hakemus jätetään opetus- ja kulttuuriministeriölle (OKM) toukokuussa 2024. Jos OKM myöntää koulutusvastuun, ensimmäiset rakennus- ja yhdyskuntatekniikan opiskelijat voivat aloittaa opiskelunsa jo syksyllä 2026 Lahdessa.

Koulutusvastuu täydentäisi LUTin insinööritieteiden kokonaisuutta. Tavoitteena on laajentaa nykyistä LUT-yliopiston rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkimusta ja kouluttaa tulevaisuuden rakentamisen ammattilaisia, jotka osaavat hyödyntää monialaisesti uusinta tieteellistä tutkimusta sekä rakentaa kestävästi.

Koulutusten sisällöt antavat opiskelijoille erinomaiset valmiudet vastata erityisesti tulevaisuuden rakennetun ympäristön energia- ja ympäristöhaasteisiin.

Koulutuksessa tehdään yhteistyötä LAB-ammattikorkeakoulun rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutuksen kanssa. Koulutusohjelmat säilyvät jatkossakin erillisinä kummankin korkeakoulun keskittyessä omiin vahvuuksiinsa.