LUTin kampuskaupungit tekevät kunnianhimoisesti työtä kestävän kehityksen edistämiseksi ja hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. Puhdas luonto ja ilmastotyö ovat molemmille strategisesti tärkeä vetovoimatekijä. Lappeenranta on profiloitunut Suomen ilmastopääkaupungiksi, ja Lahti puolestaan on ympäristökaupunki, joka painottaa myös luontopositiivisuutta. Korkeakouluopiskelijat ovat niille tärkeä sidosryhmä, jota halutaan kuulla.
Kestävyysviestinnän kurssin ryhmätyö suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä kaupunkien kanssa. Opiskelijoiden tehtävänä oli analysoida joko Lahden tai Lappeenrannan kaupungin verkkosivustoa tai sosiaalisen median sisältöjä eri kanavissa, kuten LinkedIn, Instagram ja Facebook. Kurssin suuren suosion ansiosta tuloksena syntyi peräti 28 esitystä kaupunkien käyttöön.
”Yllätyimme iloisesti siitä, miten kiinnostuneita kaupungin edustajat olivat ideoistamme. On hienoa, että kaupunki haluaa olla yhteydessä opiskelijoihinsa. Uskon, että siitä on hyötyä puolin ja toisin. Odotamme mielenkiinnolla, miten ideamme siirtyvät käytäntöön Lappeenrannassa”, sanoo LUT-kauppakorkeakoulun neljännen vuosikurssin opiskelija Pyry Miettinen.
Kaupunki haluaa pitää yhteyttä opiskelijoihin
Lappeenrannassa suunnitellaan parhaillaan brändin päivittämistä, joten kurssilla esiin nousseet huomiot otetaan heti käsittelyyn ja ideoita esitellään kaupungin viestintätiimille ja johdolle.
”Saimme tärkeältä sidosryhmältä palautetta ja hyviä ehdotuksia kaupungin strategian ja brändin kehittämiseen. Opiskelijat olivat panostaneet upeasti kurssityöhön ja esittivät useita kiinnostavia ideoita esimerkiksi mobiili- ja VR-sovellusten hyödyntämisestä kestävyysviestinnässä”, sanoo markkinoinnin asiantuntija Siiri Viinikainen Lappeenrannan kaupungilta.
”Erityisesti osallistavat elementit ja niiden tuottaminen yhteistyössä opiskelijoiden kanssa kiinnostavat meitä kovasti. Meillä voisi olla opiskelijoille suunnattu vuosittainen sometapahtuma, esimerkiksi kestävyyshaasteisiin liittyvä ongelmanratkaisutehtävä Instagramissa. Tällainen jatkaisi hienosti yhteistyötä opiskelijoiden kanssa – sen sijaan, että vain toivotamme uudet opiskelijat tervetulleeksi kaupunkiin. Aiomme myös selvittää, kuinka palautepalvelumme saadaan käyttöön englanniksi.”

Opiskelijat toivovat enemmän interaktiivisuutta
Opiskelijat toivoivat kaupunkien viestinnältä enemmän vuorovaikutusta yksisuuntaisen informaation jakamisen sijaan. Keinoja voisivat olla esimerkiksi interaktiiviset toiminnallisuudet verkkosivustolla, gallupit ja live-lähetykset. Rikas sisältö kuten videot, luontoaiheinen kuvitus ja aktiivinen viestintä sosiaalisessa mediassa houkuttelisivat seuraamaan kaupunkien viestintäkanavia.
”Opiskelijoiden esiin nostamat ideat tukevat hyvin suuntaa, johon haluamme kehittää viestintäämme”, sanoo viestintäpäällikkö Anu-Liisa Rönkä Lahden kaupungilta.
”Viestintätavat ja -kanavat muuttuvat jatkuvasti, joten on tärkeää pysyä mukana kehityksessä ja uudistaa toimintaa. Oli arvokasta kuulla nuorten näkemyksiä, sillä haluamme tavoittaa myös heidät entistä paremmin. Käymme vielä läpi esitellyt ideat ja pohdimme, miten voimme soveltaa niitä Lahden kaupungin viestinnässä.”

Kestävyysviestinnällä on merkitystä kaupunkikuvan kannalta
Molemmilla kampuskaupungeilla on pääsivustonsa lisäksi erillinen verkkosivusto kestävyysviestintää varten: Lahdessa Green Lahti ja Lappeenrannassa Greenreality. Käyttäjän näkökulmasta erillissivustojen sisältöjä on kuitenkin vaikeampi löytää ja mieltää osaksi kaupungin viestintää, joten sivustojen tiiviimpi integrointi tai kestävyyssisältöjen tuominen pääsivustolle ja sosiaalisen median kanaviin olisi kaupunkien etu.
Kaupungeilla voisi olla paljon saavutettavaa, jos niiden kestävyysviestintä tavoittaisi nuoret paremmin. Tätä mieltä on myös Panu Moilanen, jonka opinnot LUT-kauppakorkeakoulussa alkavat olla loppusuoralla:
”Emme olleet juuri kuulleet Lahden kaupungin kestävyysviestinnästä ennen tätä kurssia, joten meille tuli yllätyksenä, että Lahti on kestävyysasioissa edelläkävijä. Kestävyys on nuorille tärkeä asia, joka vaikuttaa mielikuvaan kaupungista. Se voisi olla yksi syy muuttaa Lahteen sen lisäksi, että kaupungin sijainti on keskeinen.”
Kestävyysviestintä kiinnostaa opiskelijoita
Kiinnostus kestävyysviestintää kohtaan on kasvanut opiskelijoiden parissa. Myös LUT-kauppakorkeakoulun uusi, kestävyyspainotteinen kandidaattiohjelma Sustainable International Business (SIB) keräsi heti satoja hakijoita.
Case study -tyyppiset kurssit ja harjoitustyöt ovat Panu Moilasen mielestä erityisen mielekkäitä, koska niissä teoreettinen tieto linkittyy tosielämän kontekstiin. Se lisää oppimishalua ja syventää oppimista.
”Molemmat osapuolet hyötyvät yhteistyöstä. Opiskelijat voivat tarjota uutta tietoa ja tuoretta näkemystä kestävyysviestinnästa ja -raportoinnista. Kaupungit saavat uusia ideoita ja palautetta, miten hyvin niiden viestintä toimii ja miten se tukee kestävyyttä korostavaa strategiaa”, kertoo kurssin vetäjä, tutkijaopettaja Päivi Maijanen.
Lisätietoja:
