Lotta Backlund
Julkaistu 8.12.2023
Päivitetty 8.12.2023

Tällä sivulla

Suomalaiset vihaiset linnut eli Angry Birds -pelihahmot ovat jo nuoria aikuisia eli parikymppisiä pörhistelijöitä. Mobiilipelistä alkaneen menestystarinan aikana on nähty erilaisten peliversioiden vyöry, mutta myös valtava oheistuotteiden kirjo lautapeleistä kortteihin, pehmoleluihin ja elokuviin.

Angry Birds -hahmo on käynyt avaruudessa oikean astronautin kaverina yhteistyössä Yhdysvaltojen ilmailu- ja avaruushallintovirasto NASA:n kanssa.

"94 prosenttia maailman kansalaisista tunnistaa Angry Birds -hahmon. Se on melkein tunnetumpi kuin joulupukki", sanoo Rovion Head of communications and PR (viestintäjohtaja) Lotta Backlund, joka vieraili marraskuussa LUTissa työelämäprofessori Sami Sykön kyselytunnilla.

”On palkitsevaa olla töissä yrityksessä, jonka brändi on niin tunnettu. Tuntuu, että on osa jotakin suurempaa tarinaa, jonka kaikki maailmassa tunnistavat”, Backlund kertoo.

Rovio myytiin tänä vuonna japanilaiselle Segalle, 150-vuotiaalle perinteiselle pelifirmalle.

”Sega tunnetaan etenkin PC- ja konsolipeleistään, ja yritys hakee meidän kauttamme pääsyä länsimaisille mobiilipelimarkkinoille”, Backlund sanoo.

left

Backlundin mukaan roviolaisten asenne kauppaan oli hyvin positiivinen ja on myös jatkunut niin. Sega on vanha ja kunnioitettu pelibrändi, jolla on paljon tunnettua ja arvokasta IP:tä (ip = intellectual property eli immateriaalioikeus, joka suojaa esimerkiksi brändejä).

Vaikka Sega on pörssiyhtiö ja raportoi kvartaaleittain, tekemisessä näkyy ja tuntuu pitkäjänteisyys.

”Brändejä, tuotteita ja faniutta kasvatetaan ja vaalitaan kunnioituksella ja intohimolla. Roviolaisille tämä tuntuu oikeanlaiselta omistajalta, jonka arvot kohtaavat omiemme kanssa. Moni pelinkehittäjä on myös pienestä asti ollut Sega-fani ja pelannut Segan pelejä."

Kauppa tarkoittaa, että Rovio poistuu pörssistä, johon se liittyi 2017. Backlundin mukaan pörssistä poistuminen muuttaa markkinoille viestimistä, kun sijoittajat ja pörssikurssi eivät enää ole mukana yhtälössä. Viestinnän tekemiseen tulee lisää väljyyttä, mutta Sega on perinteisesti antanut tytäryhtiöidensä jatkaa hyvin samalla tavalla kuin ne ovat toimineet ennenkin.

Etenkin viestintä saa jatkua ennallaan. Emoyhtiöltä ei ole tullut minkäänlaista ohjeistusta, vaatimuksia tai valmiiksi annettua sisältöä.

”Rovio tulee jatkossakin toimimaan itsenäisesti ja olemaan roviolaisten ja tulevien roviolaisten työnantaja. Työnantajamielikuvaa, brändiä ja ajatusjohtajuutta on tärkeää ylläpitää jatkossakin. Sega luottaa meihin, ja heistä on tärkeää, että jatkamme viestinnän osalta kuten olemme ennenkin tehneet.”

right
Kreisit markkinointi-ideat ei enää toimi kuten silloin, kun Angry Birds tuli markkinoille vuonna 2009. Tätä nykyä räväkätkin kampanjat tahtovat hukkua kuva- ja mainosvirtaan.

Lisää naisia pelejä kehittämään

Erilaiset pelit ovat globaalisti ohittaneet suosiossa jo musiikin ja television. Satoja uusia mobiilipelejä tulee markkinoille joka päivä. Mobiilipelejä pelataan etenkin vaikkapa työmatkoilla, koska peli on helppo jättää tarvittaessa kesken. Suosioon vaikuttaa myös vauhdilla kehittyvä teknologia, joka kiinnostaa ihmisiä ja mahdollistaa pelien kehittymisen.

Tarjonnan paljous pelimarkkinoilla vaikuttaa tuotteiden mainontaan.

”Kreisit markkinointi-ideat ei enää toimi kuten silloin, kun Angry Birds tuli markkinoille vuonna 2009. Tätä nykyä räväkätkin kampanjat tahtovat hukkua kuva- ja mainosvirtaan.”

Mobiilipelialalla tavallisin käsite markkinoinnille on käyttäjähankinta, eli user acquisition.

"Uudet pelaajat löytävät pelejä erilaisten digitaalisten mainosalustojen, kuten sosiaalisen median tai muiden pelien lomassa näytettävien mainosten, kautta. Tunnettu brändi on tässäkin valtti."

Backlund on itse varsin haka pelaaja. Hän on tasolla 5 700 Rovion pelissä Angry Birds Dream Blast, kun maksimitaso huitelee yli kymppitonnissa. Vaikka stereotyyppisesti kuvitellaan, että tyypillinen pelaaja on nuorehko mies, esimerkiksi keski-ikäisten naisten parissa muhii valtava uusien pelaajien potentiaali. Moni heistä onkin jo löytänyt mobiilipelien pariin. Jotta halutut kohderyhmät tavoitetaan, pitää myös pelitiimien olla monimuotoisia, jotta erilaiset ideat ja näkökulmat pääsevät esiin.

”Monimuotoiset pelinkehittäjät osaavat tehdä pelejä monenlaisille ihmisille. Ja aivan kuten LUT kaipaa lisää naisia teknisille aloille, myös peliala toivoo lisää naisia joukkoonsa.”

”Äkäisiä keski-ikäisiä naisia kuten minä”, Backlund heittää ja väläyttää hetken taustaansa stand up -koomikkona.

left
Sami Sykkö ja Lotta Backlund
Sami Sykkö ja Lotta Backlund.
right

Rovio on hyvin kansainvälinen yhtiö; töissä on ihmisiä yli 50 eri kansallisuudesta ja kuluttajat ovat ympäri maailman. Roviolla on Suomessa noin 350 työntekijää. Heistä puolet on muualta kuin Suomesta, ja valtaosa on nuoria perheettömiä ihmisiä. Backlundin mielestä suomalaisten on turha huijata itseään siinä, miksi kansainvälisiä osaajia ei tahdota saada Suomeen tai ainakaan jäämään tänne.

”Voisin puhua Suomen säästä, pimeydestä ja kielestä, mutta on siinä muitakin tekijöitä. Nuoret ihmiset haluavat ympärilleen tapahtumia, vilkkaan yöelämän ja ihmisiä. Tässä kohtaa Berliini vie voiton Helsingistä.”

Rovio on vastannut kysyntään perustamalla toimipisteen Barcelonaan. Backlundin mukaan Barcelonasta tuli todella suosittu hakukohde, jonne haettiin töihin lukuisista Euroopan maista.

”Peliala on vielä nuori ala. Aluksi pelintekijät olivat itseoppineita, mutta ajan saatossa heidänkin ammattitaitonsa on kasvanut. Pelifirmat taistelevat nyt samoista tekijöistä.”

Kovaa työtä ja aktiivista läsnäoloa

Backlund on aina ollut kiinnostunut tarinoista, ja niiden kertominen on hänen uransa punainen lanka. Kustantajan mukaan Backlundin kirja Sano kyllä! – Miten saada reippaudella suhteetonta etua työelämässä ja muussakin elämässä (2021) neuvoo, miten elämässä mennään eteenpäin pelottomasti ja itsevarmasti.

Näin Backlund on itse tehnyt – siitä voi pitää todisteena hänen kameleonttimaista kykyään luoda itsensä uudelleen hyvin erilaisilla aloilla. Ennen Roviota Backlund oli mukana ylioppilaskuntatoiminnassa, politiikassa, tv-maailmassa ja stand up -lavoillakin.

”En ole koskaan ollut se fiksuin ja kaunein, mutta olen ollut läsnä aina ja kaikkialla. Teen kovasti töitä seuraavan etapin eteen. Ennen Rovion työhaastattelua latasin kaikki Rovion pelit ja tutustuin siihen, mitä siellä oikeasti on tehty ja tehdään.”

Stand up- ja juontokeikat ovat tehneet Backlundista pelottoman esiintyjän.

”Kun kerran jäätyy lavalla eli unohtaa, mitä piti sanoa, ei enää säiky mitään tilanteita. Jäätyminen opetti myös selviämään näistä inhimillisistä erehtymisen tiloista; vähän niin kuin mitä sitten, sitä voi kysyä vaikka yleisöltä apua, että mitäs minä olinkaan puhumassa. Ei se ole niin kuolemanvakavaa, mokaaminen.”

 

Lotta Backlund

  • Head of communications and PR, Rovio 2021–
  • kolumnisti ja juontaja; uusin aluevaltaus Älykästä tekoa -podcast
  • toimi Helsingin entisen pormestarin Jan Vapaavuoren erityisavustajana 
  • oli Warner Bros. Suomen formaateista ja kansainvälisestä myynnistä vastaava johtaja ja sitä ennen kehitysjohtaja
  • toi Suomeen muun muassa tv-formaatit Say yes to the dress ja Koko Suomi leipoo
  • on juontanut, käsikirjoittanut ja tuottanut muun muassa Ylelle, Nordisk Film & TV:lle ja NRJ-radiokanavalle
  • teki stand up -komiikkaa 12 vuoden ajan (2003–2015)
  • fun fact: yritti liittyä kokoomuksen jäseneksi ensimmäisen kerran jo 13-vuotiaana

 

Artikkeli perustuu työelämäprofessori Sami Sykön vetämään Sykön kyselytunti -haastatteluun LUTin Lappeenrannan kampuksella 27.11.2023 sekä Backlundin jatkohaastatteluun. Sykön kyselytunnilla haastatellaan suomalaisia johtajia ja vaikuttajia. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Lue seuraavaksi:

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.