Mentorointiohjelman osallistujia päätösillallisella
Julkaistu 7.8.2024
Päivitetty 9.9.2024

Tällä sivulla

LUT-yliopiston mentorointiohjelmassa alumnit ja opiskelijat tekevät tiivistä yhteistyötä. Ohjelman avulla opiskelijat eli aktorit saavat arvokasta tukea alumnimentoreilta työelämän eri aiheisiin ja oman osaamisensa tunnistamiseen. Ohjelma on suunnattu LUTin maisteri- ja tohtoriopiskelijoille sekä alumneille, joilla on yli viisi vuotta työkokemusta.

Ohjelmassa mukana olleet mentorointiparit Paavo Tertsunen ja Emma Pukki sekä Olga Kryuchkova ja Lisa Tereshchenko suosittelevat mentorointiohjelmaa kaikille, jotka ovat motivoituneita kehittämään omaa osaamistaan ja työelämävalmiuksiaan.

”Tärkeintä on yhteinen keskusteluilmapiiri, jossa molemmat kuuntelevat ja keskustelevat”

Kemiantekniikan maisteriopiskelija Emma Pukki halusi saada mentoroinnin avulla uuden näkökulman oman urapolkunsa suunnitteluun.

”Koin kaipaavani ulkopuolisen näkökulman siihen, miten voin suunnitella ja muovata omaa urakehitystäni”, Pukki toteaa.

Hänen mentorinsa Paavo Tertsunen on ympäristötekniikan alumni ja työskentelee varautumisasiantuntijana Huoltovarmuuskeskuksella. Tertsunen on työskennellyt laaja-alaisesti erilaisissa työtehtävissä, mistä oli hyötyä myös mentoroinnissa.

”Oma taustani on monitieteinen, joten minulle on ollut tärkeää auttaa mentoroitavaa löytämään oma juttunsa, oli se koulutusohjelman ja pääaineen mukainen tai ei”, Tertsunen tiivistää.

Pukki ja Tertsunen keskustelivat paljon mentorointitapaamisten aikana, ja molemmilla oli keskusteluissa tärkeä ja aktiivinen rooli. Tavoitteista ja odotuksista puhuttiin alusta alkaen avoimesti.

”Kaikista tärkeintä on yhteinen keskusteluilmapiiri, jossa molemmat kuuntelevat ja keskustelevat. Luottamus syntyy tasa-arvoisen dialogin avulla, sillä mentori ei voi ratkaista aktorin puolesta mitään tai tarjota valmiita vastauksia”, Tertsunen painottaa.

”Käymämme keskustelut toivat hyvin uusia näkemyksiä moneen asiaan. Myös keskustelun aiheen haastaminen mentorini puolesta sai minut ajattelemaan asiaa aina entistä tarkemmin, ja sen avulla ajatukseni jalostuivat entisestään”, Pukki jatkaa.

Ohjelman mieleenpainuvinta hetkeä kysyttäessä Pukki ja Tertsunen nimeävät saman asian: vierailupäivän Tertsusen työpaikalla.

”Vierailin mentorini työpaikalla, ja sain osallistua päivän ohjelman suunnittelemiseen. Tapasin vierailun aikana useita uusia ihmisiä,” Pukki kertoo.

Mentorointiohjelmassa aktorit ovat keskiössä, mutta mentorien motivaatio ja halu tarjota ”pientä extraa” tapaamisten rinnalle ovat myös tärkeitä.

Tertsunen korostaa, että mentorin kannattaa valmistautua tapaamisiin huolellisesti. Pukki ja Tertsunen suosittelevat mentorointia, mutta muistuttavat samalla motivaation ja sitoutumisen tärkeydestä.

”Mentorointi on parhaimmillaan antoisaa myös mentorille, mutta oma motivaatio on tärkeää, jotta ohjelmasta saa uusia näkökulmia ja oppeja. Mielestäni mentorointi antaa eniten silloin, kun kahden henkilön keskinäinen dynamiikka toimii ja prosessiin lähdetään yhteisesti sovituin odotuksin ”, Tertsunen summaa.

Paavo Tertsunen
Mentorointi antaa eniten silloin, kun kahden henkilön keskinäinen dynamiikka toimii ja prosessiin lähdetään yhteisesti sovituin odotuksin.
Paavo Tertsunen
ympäristötekniikan alumni, varautumisasiantuntija Huoltovarmuuskeskuksessa
Kannattaa uskaltaa kysyä ja jopa kyseenalaistaa, sillä niin syntyvät ne hedelmällisimmät keskustelut.
Emma Pukki
kemiantekniikan maisteriopiskelija
Lisa Tereshchenko ja Olga Kryuchkova
Luo itsellesi jo ennen ohjelman alkua selkeä kuva siitä, miksi haluat osallistua ohjelmaan ja mitä haluat saavuttaa sen aikana.
Lisa Tereshchenko
tietotekniikan tohtoriopiskelija

”Mentorini pystyi tukemaan minua oikealla tavalla, sillä hän on ollut aikaisemmin samanlaisessa tilanteessa”

Tietotekniikan tohtoriopiskelija Lisa Tereshchenko ja hänen mentorinsa Olga Kryuchkova löysivät yhteisen sävelen jo ensimmäisen tapaamisen aikana.

”Keskustelimme paljon ensimmäisellä tapaamiskerralla ja tutustuimme rauhassa, jotta luottamus ja perusta yhteistyölle syntyi”, kertoo Tereshchenko.

”Jo ensimmäisessä tapaamisessa oli innostavaa huomata, että löysimme toisistamme yhteneväisyyksiä”, Kryuchkova täydentää.

Kryuchkova on tuotantotalouden alumni ja työskentelee konsulttina Työväen Arkistossa sekä asiantuntijatehtävissä Etelä-Karjalan kansalaisopistossa.

Tereshchenkolla on puolestaan tohtoriopintoja jäljellä noin puolitoista vuotta, joten valmistuminen lähenee hiljalleen. Mentorointiohjelma tarjosi hänelle mahdollisuuden tutustua hänelle sopiviin alan työllistymismahdollisuuksiin.

”Tavoitteenani oli oppia, millaisia työmahdollisuuksia minulle voisi löytyä akateemisen uran ulkopuolelta. Mentorini auttoi minua ymmärtämään paremmin alaa sekä Suomen työmarkkinoita. Hän pystyi tukemaan minua oikealla tavalla, sillä hän on ollut aikaisemmin samanlaisessa tilanteessa kuin minä”, Tereshchenko toteaa.

Kohti tavoitetta kuljettiin monipuolisten keskustelujen lisäksi kartoittamalla lähtötilanne ja tekemällä useampi suunnitelma tulevaisuutta varten.

”Rakensimme strategian lähtötilanteen perusteella ja loimme suunnitelman siitä, kuinka tilanteessa pääsee eteenpäin”, summaa Kryuchkova.

Liian vakavaa yhteistyö ei kuitenkaan ollut.

”Tapasimme usein lounaan tai kahvin äärellä, mikä auttoi luomaan rennon ja avoimen ilmapiirin. Kasvokkain järjestyneet tapaamiset syvensivät myös mentorointisuhdettamme”, Tereshchenko sanoo.

Molemmat suosittelevat mentorointiohjelmaan osallistumista, sillä se avartaa näkemyksiä ja opettaa uutta sekä aktorille että mentorille. Lisäksi mentoroinnin pohjalta saattaa kehittyä pidempiaikainenkin ihmissuhde.

”Yhteistyöstä on ollut hyötyä molemmille osapuolille: opin aktoriltani yhtä paljon kuin hän minulta”, Kryuchkova iloitsee.

”Parasta on myös se, että ystävystyimme mentoroinnin aikana”, Tereshchenko toteaa.

LUT Alumni Relations

Palvelu