Ville Naumanen
Julkaistu 28.12.2023
Päivitetty 28.12.2023

Tällä sivulla

”Kyllähän se näin on, että täyssähköauton hankinta oli yksi ehto tämän työpaikan saamiseksi”, Ville Naumanen virnistää.

Naumanen, uuden sähköisen liikenteen tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja, omaa toki myös pitkän kokemuksen alan ratkaisujen parissa. Naumanen ehti työskennellä yli seitsemän vuotta lappeenrantalaisella Visedolla, joka kehittää ja valmistaa hybridivoimalinjoja raskaisiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin.

”Visioimme Visedolla sähköhybridivoimalinjat työkoneisiin ja kehitimme niihin tarvittavat moottorit, invertterit ja muut kilkkeet nollasta. Nyt hybriditekniikka on arkipäivää työkoneissa. Minua on usein sanottu Pelle Pelottomaksi, ja minulla on hullu usko tulevaisuuteen. Uskon myös, että LUTin ja Kempowerin sähköisen liikenteen tutkimuskeskus toimii mahdollistajana liikenteen kestävälle sähköistymiselle.”

Marraskuussa 2023 avattu tutkimuskeskus EMRC (Electric Mobility Research Center) on yksi LUTin suurimmista yritysyhteistyösopimuksista ja täysin uudenlainen konsepti. Lahteen avattu tutkimuskeskus keskittyy liikenteen sähköistymiseen liittyviin kysymyksiin.

Sähköistyminen tulee mullistamaan energian käytön ja sitä kautta yhteiskuntaa merkittävästi. Näihin haasteisiin vastaaminen edellyttää poikkitieteellistä yhteistyötä LUTissa.

Sähköajoneuvojen pikalatausratkaisuja valmistava lahtelainen Kempower on Naumasen pomo siinä missä LUT. Lappeenrantalainen Naumanen suhaakin jatkossa tiuhaan Lahden ja Lappeenrannan väliä uudella täyssähköautollaan.

”Ennen Kempoweria Suomessa ei ollut latausinfraa. Pelkästään viimeisen viiden vuoden aikana alalla on tapahtunut paljon, mutta se ei ole valmis. Elämme murrosaikaa. Pitää osata ajatella tarpeeksi kauas, jotta kehitystä tapahtuu. Joku sanoi, että pitää soveltaa mies Kuussa -ajattelua, mutta siellä on käyty jo. Minä haluan toteuttaa mies Marsissa -ideoita, joita ei ole tehty koskaan ennen.”

left

Päästöttömämpi elinympäristö luovilla ratkaisuilla

Viime aikoina on uutisoitu, että täyssähköauto Tesla on ohittanut ikisuosikki Toyota Corollan maailman myydyimpänä uutena autona, Fazer on ottanut käyttöön Suomen ensimmäisen sähkörekan ja lähin julkinen latausasema löytyy 50 kilometrin säteellä lähes koko maassa.

Naumasta kiinnostavat etenkin raskaan liikenteen sähköistymisen ratkaisut.

”Sähkörekan energiantarve on kymmenkertainen henkilöautoon verrattuna. Raskaan liikenteen päästöt ovat isossa kuvassa merkittävämpi asia kuin se, ajaako joku lähikauppaan vanhalla polttomoottoriautollaan.”

Naumanen sanoo, että liikenne tulee sähköistymään tavalla tai toisella, mutta 100-prosenttisesti sähköiseen liikenteeseen on vielä pitkä matka. Puhutaan arviolta kymmenistä vuosista, mutta uudet innovaatiot voivat syntyä nopeamminkin.

”Meidän pitää rakentaa energiaverkko palvelemaan liikennettä, saatava kiertotalous kuntoon, taattava akkujen riittävyys ja tehostettava uusiutuvan energian käyttöä. Tutkittavaa ja tehtävää riittää.”

Naumanen toteaa, että rakentamisvaihe on CO2-päästöinen, mutta lopputulemana on vähemmän saastuttavia ratkaisuja. 

”Valitettavasti energiavarastojen takaaminen vaatii mineraalien louhimista. Uudella teknologialla on aina omat haasteensa. EMRC on vain työkalu, mutta toiveena on tehdä siitä sveitsiläinen monitoimilinkkuveitsi liikenteen sähköistymisen mahdollistamiseksi. Tulen iloitsemaan jokaisesta tutkimuskeskuksessa tehdystä avauksesta.”

”Olemme nyt kuvainnollisesti rakentamassa sitä rakettia Marsiin.”

right
Ville Naumanen
Joku sanoi, että pitää soveltaa mies Kuussa -ajattelua, mutta siellä on käyty jo. Minä haluan toteuttaa mies Marsissa -ideoita, joita ei ole tehty koskaan ennen.

Sähköauton ostoprosessin täytyy olla toimiva

Naumanen toivoo ihmisiltä ennakkoluulottomuutta ja faktoihin perehtymistä luulojen sijaan. Sähköautoja arvostellaan Suomessa usein esimerkiksi huonosta pakkasen kestävyydestä ja liian lyhyistä toimintamatkoista (range).

”Akkutekniikka kehittyy koko ajan. Voisin heittää myös vasta-argumentin, että kuinka moni oikeasti tarvitsee kovin usein sen 1 000 kilometrin rangen Lapin reissua varten? Tiedämme, että henkilöautot seisovat suurimman osan päivästä pihoissa ja että niillä ajetaan eniten vain lyhyitä matkoja.”

Myös ostopolun täytyy olla toimiva, jotta liikenteen sähköistyminen etenee. Naumanen kertoo valinneensa oman sähköautonsa siksi, että sen ostaminen oli tehty niin yksinkertaiseksi. Naumasen mukaan kilpailijalla oli parikymmentä eri vaihtoehtoa ja liikaa rasti ruutuun -valintoja.

”Tiedän, että monilla auton omistamiseen liittyy tunnetta, ja esimerkiksi värillä ja auton ominaisuuksilla on ostaessa merkitystä. En silti taida olla ainoa, jolle auto on vain instrumentti. Silloin arvostaa ostoprosessin nopeutta ja helppoutta.”

left

Huoltovarmuuden tutkimusta tarvitaan kriisien varalta

Naumasella on odotuksia uusiutuvien polttoaineiden suhteen. Tulevaisuuden polttoaineet hyödyntävät esimerkiksi kaasuja kuten metaania ja vetyä, biojätettä tai sähköä. LUTissa on tehty pitkään synteettisten polttoaineiden tutkimusta (Power-to-x-teknologia).

Myös huoltovarmuuden tutkiminen sähköistyvässä liikenteessä on Naumasesta tärkeää; miten turvata sähkönsaanti tilanteessa, jossa Suomen energiainfraan kohdistuisi esimerkiksi vakava kyberhyökkäys. Naumanen sanoo ymmärtävänsä hyvin, että huoltovarmuusasiat aiheuttavat ihmisissä myös pelkoa.

Hän innostuu kertomaan kriisitilanteiden mahdollisista ratkaisuista. 

”Voimme kehittää systeemin kriisitilanteiden varalle, jossa sähköautojen akuista saadaan otettua niihin jo ladattua energiaa yhteiskunnan kriiittisten toimintojen ylläpitämiseen tai vaikkapa naapuruston talojen lämmittämiseen. Elektronihan kulkee aina lähimpään kohteeseensa eli käytännössä minun katolleni asennuttamani aurinkopaneelit antavat energiaa naapurin Pekan jääkaappiin, jos se sitä on vailla.”

Naumasen mukaan tarvittava teknologia on jo olemassa, ja jos työhön ryhdyttäisiin nyt, ehkä jo viiden vuoden päästä meillä voisi olla tällainen huoltovarmuusetu.

”Kriisitilanteessa energian saisi suunnattua yhteiskunnan tärkeimpiin toimintoihin, kuten vaikkapa sairaalalaitteiden pyörittämiseen.”

Naumanen miettii selvästi jo seuraavaa siirtoa päässään. Hän sanoo pitävänsä konkretiasta.

”Vielä 10 vuotta sitten täyssähköautoille naureskeltiin, että ei niitä osta kukaan. Ja katsokaa, mihin olemme päässeet. Tesla myy globaalisti jo miljoona uutta autoa vuodessa. Sähköauto on uusi kansanauto. Kun puhutaan sähköisen liikenteen ratkaisuista, 10–14 vuotta ei ole loppujen lopuksi kovin pitkä aika. Niiden aikana ehtii tapahtua vaikka mitä.”

Ville Naumanen

  • EMRC-tutkimusjohtaja 2023–
  • Asuu Lappeenrannassa
  • Koulutukseltaan sähkötekniikan tohtori (2010, LUT)
  • Päätyi EMRC-hakuprosessiin LUTin professorin antaman vinkin kautta
  • Toimi aiemmin Visedon tuotekehityspäällikkönä ja -johtana
  • Omistaa Luomus Woodworks -puutyöfirman; elätti perhettä yrittäjänä lähes seitsemän vuotta
  • Perheessä vaimo, poika ja kissa
  • Aloitti sellonsoittamisen 40-vuotiaana 

Lue seuraavaksi:

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.