Opiskelijoita kampuksella
Julkaistu 24.9.2024
Päivitetty 25.9.2024

Tällä sivulla

LUT-yliopisto kerää valmistuneilta maistereilta ja tohtoreilta vuosittain palautetta osana valtakunnallista Aarresaari-verkoston uraseurantakyselyä. Tänä syksynä vuonna 2019 valmistuneet maisterit ja vuonna 2021 valmistuneet tohtorit pääsevät vastaamaan kyselyyn.

Uraseurantakyselystä saatavilla tiedoilla kehitetään opetusta sekä tutkimusta, mutta alumnien ura- ja työllistymistiedot ovat tärkeitä myös opiskelijoille, joilla työura on vasta alussa.

Alumnien antamia tietoja hyödynnetään uraohjauksessa aktiivisesti, jotta opiskelijoilla olisi ajantasaiset tiedot työelämän muutoksista sekä esimerkiksi työnantajiin, työnimikkeisiin ja palkkaukseen liittyvistä yksityiskohdista.

”Opiskelijoita kiinnostaa, millaisia polkuja pitkin meiltä valmistuneet ovat kulkeneet”

LUT-yliopiston urapalveluasiantuntija Ida-Maria Volturin mukaan uraseurantakyselyn tuloksia hyödynnetään monipuolisesti ohjaustyössä opintojen alusta lähtien. Työllistymistietoja käytetään sekä yleisellä tasolla että koulutusalalähtöisesti.

”Kyselystä saatavia tietoja käytetään muun muassa opiskelijoiden johdantokursseilla ja koulutusmateriaaleissamme. Yleiset ja koulutusalakohtaiset uratiedot päivitetään vuosittain, joten meillä on aina opiskelijoille tarjolla ajantasaista dataa siitä, millaisten työnantajien palveluksissa alumnimme työskentelevät”, Volturi kertoo.

Alumneilta saatava tieto toimii tärkeänä inspiraation lähteenä ja se valjastetaan myös työelämätaitojen oppimiseen.

”Opiskelijoita kiinnostaa, millaisia polkuja pitkin meiltä valmistuneet ovat kulkeneet. Pidämme erilaisia webinaareja ja työpajoja esimerkiksi työelämätaitojen sanottamisesta, ja esittelemme samalla alumnienne tärkeinä pitämiä taitoja. Lisäksi pohdimme yhdessä, miten ja missä opiskelijat voisivat kehittää niitä opintojensa aikana”, Volturi summaa.

Volturi lähettääkin rohkaisevia terveisiä alumneille, joilla on tänä syksynä mahdollisuus auttaa opiskelijoita vastaamalla uraseurantakyselyyn.

”Jokainen opiskelija voi olla tulevaisuuden kollegasi. Kertomalla hänelle, millaisia asioita kannattaa ottaa huomioon tai mihin taitoihin tulisi panostaa jo opintojen aikana, saat osaavan ja motivoituneen työkaverin tulevaisuudessa. Alumnimme ovat vahvin porttimme yliopiston ja työmaailman välillä, joten panos myös työmarkkinatietojen ja -taitojen antamiseen on kiistaton”, Volturi painottaa.

Ida-Maria Volturi
urapalveluasiantuntija, LUT-yliopisto
Saleh Butt
Saleh Butt
maisteriopiskelija, LUT-kauppakorkeakoulu

Alumnien uratiedot auttavat työelämän tavoitteiden suunnittelussa

Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelija Saleh Butt muutti Suomeen opiskelemaan syksyllä 2023. Hän kuvailee uraohjauksessa hyödynnettävien työllistymistietojen merkitystä tärkeäksi, jotta Suomen työmarkkinoilla ja työnhakukulttuurissa oppii toimimaan oikealla tavalla. Tietoja voi hänen mukaansa käyttää työelämän suunnittelussa ja tavoitteiden asettamisessa.

”Opiskelijat haluavat olla tietoisia oman alan erilaisista työllistymisvaihtoehdoista. Uratietojen avulla voi tutkia mahdollisuuksia, jotka kiinnostavat itseä. Kun on tehnyt vertailua esimerkiksi eri sektoreiden välillä, voi helpommin valita, millaisia työpaikkoihin haluaa itse tähdätä”, Butt kuvailee.

Buttilla on itsellä tästä henkilökohtaista kokemusta, sillä hän työskentelee tällä hetkellä analyytikkona liiketoimintaprosessien hallinnan parissa, vaikka hänen opintojensa keskiössä ovat yksityiskohtaisemmat data- ja liiketoiminta-analytiikan eri osa-alueet.

Hän kertoo uraohjauksesta saamien tietojen olleen tärkeässä roolissa, jotta työllistyminen Suomessa on ollut mahdollista. Lisäksi hän toivoo, että alumnien uratietoja hyödynnetään myös jatkossa entistä monipuolisemmin ja että opiskelijat ja alumnit pääsisivät keskustelemaan työelämäkokemuksista esimerkiksi verkostoitumistapahtumissa.

”Työllistymistietojen lisäksi erilaiset tapahtumat voisivat toimia hyvinä verkostoitumispaikkoina, joista opiskelijat saisivat alumneilta uusia ideoita omaan urasuunnitteluun”, Butt sanoo.

Hän muistuttaa myös, että alumnien uratarinoista saa oppia työelämän erilaisista vaiheista – ensimmäinen työ ei voi olla heti se paras tai lopullinen.

”Alumnien uratarinat opettavat, että ensimmäinen työ ei voi olla se kaikista paras ja jokaisen työura on monivaiheinen. Jokaisella on siis vapaus vaihtaa suuntaa ja asettaa uudet tavoitteet. Uratiedot auttavat ymmärtämään, miten tavoitetta kohti voi edetä”, Butt selventää.

Aarresaaren logo

Uraseurantakysely pähkinänkuoressa

• Uraseurantakyselyn vastausaika on käynnissä tänä vuonna 1.10.–9.12.2024.
  • Vastausvuorossa olevia alumneja lähestytään henkilökohtaisesti sähköpostilla, tekstiviestillä tai kirjeellä.
  • Uratiedoilla kehitetään opetusta sekä tutkimusta, mutta alumnien ura- ja työllistymistiedot ovat tärkeitä myös opiskelijoille.

Katso seuraavaksi