Timo Ritakallio
Julkaistu 30.4.2024
Päivitetty 7.5.2024

Reilu, mutta vaativa johtaja – ja pidetty johtaja. Tällaisen arvion sai LUTin työelämäprofessori Sami Sykkö, kun hän kyseli OP Ryhmästä, millainen pääjohtaja Timo Ritakallio on.

”Uraa ei voi täysin suunnitella. Aina on mukana sattumia, mutta niitä tulee eteen todennäköisemmin, kun hoitaa hommansa hyvin”, Ritakallio sanoo.

Ritakallion viesti tässä hetkessä on se, että epävarmojen aikojen kanssa pitää oppia elämään. Maailmanpolitiikan murros on pysyvä, eikä epävarmuuden vuosikymmenelle näy loppua. Ritakallio muistuttaa, että vain yksi neljäsosa maailman vajaasta 200 maasta on tuominnut Venäjän hyökkäyssodan.

”Emme siis tiedä, ketkä kaikki ovat jatkossa Venäjän kavereita. Geopolitiikka ja geotalous ovat muuttuneet, mutta meidän on vain opittava elämään tässä ajassa. Jokaisen on hyvä kasvattaa resilienssiään (kykyä kestää vastoinkäymisiä). Epävarmuuden aikakaudellakin voi toteuttaa unelmiaan. Kaikkea ei kannata panna odottamaan”, Ritakallio sanoo.

Johtaja Ritakallion tärkeimmät työkalut:

1 Tee päätöksiä rauhallisena

”Kun maailma ja yhteiskunta ovat myllerryksessä, on tärkeää, että johtaja pysyy rauhallisena. Johtajalla on käytössään osaava tiimi, joka auttaa johtajaa keräämään ja analysoimaan tietoa päätöksenteon tueksi. Usein on hyvä nukkua yön yli isojen päätösten kohdalla. Itse olen ollut aina perusoptimisti – kaikki järjestyy aina jollain tavalla. Pitäisi osata nähdä kriisin yli.

Päätöksiä pitää kuitenkin pystyä tekemään, ja tässä yhteydessä usein selviää, ketkä pystyvät toimimaan paineen alla.”

2 Muista avoin ja jatkuva viestintä

”Viestinnän tärkeyttä organisaatiossa ei voi liikaa korostaa. Monien isojenkin yritysten ongelma on se, että johtajat välttelevät vaikeista asioista viestimistä.

Johtajan työhön kuuluu myös ikävien asioiden ratkaisu, ja kiusallisiin kysymyksiin pitää varautua. Kannattaa olla hyvin rehellinen. Esimerkiksi irtisanomiset eivät saa tulla yllätyksenä henkilöstölle. Avoin ja toistuva viestintä organisaation asioista vie jo pitkälle.”

Sykön kyselytunti, yleisöä

3 Ole johdonmukainen

”Yksi hyvän johtajan ominaisuus on ennustettavuus. Johtaja näyttää suuntaa ja mahdollistaa yhteisön menestymisen. Työyhteisön on hyvä tuntea johtajan ajatusmaailma – se, miten johtaja todennäköisesti reagoi kussakin tilanteessa.

Johtajan pitää osata luoda sellainen organisaatiokulttuuri, jossa uskalletaan puhua myös ongelmista. Huonot uutiset on syytä kertoa mahdollisimman nopeasti.”

4 Innosta uteliaisuudella

”Hyvä johtaja kannustaa ihmisiä kehittymään ja oppimaan. Olen aina itse ollut utelias uusien asioiden suhteen, ja parhaillaan perehdyn tekoälyn kehitykseen. Meillä on OP Ryhmässä 70–20–10-periaate. Se tarkoittaa, että 70 prosenttia työajasta pitäisi käyttää itse työhön, 20 työn kehittämiseen ja 10 itsensä kehittämiseen.

Kannustan myös työntekijöitämme varaamaan riittävästi aikaa palautumiselle. Hyvä kunto auttaa jaksamaan niin töissä kuin vapaa-ajalla. Tavoite on, ettei kukaan olisi työpäivän jälkeen niin rättiväsynyt, että perhe ja harrastukset jäävät paitsioon.

Itse olen ollut jo vuosikymmeniä intohimoinen suunnistaja. Lajissa on kilpasarja myös yli 100-vuotiaille.
Elämä on mielenkiintoisempaa, kun on aktiivinen ja perehtyy erilaisiin asioihin.”

5 Keskity siihen, mitä osaat

"OP Ryhmässä oli ennen pääjohtajakauttani vuonna 2016 päätetty lähteä vahvasti mukaan terveysliiketoimintaan ja perustaa viisi sairaalaa ja 20 lääkäriasemaa. Kun aloitin pääjohtajana maaliskuussa 2018, Lappeenrannassa oltiin kaikkein pisimmällä lääkäriasemien perustamisessa. Sinne oli jo hankittu toimitilat ja palkattu henkilökuntaa. Kun samaan aikaan OP Ryhmän kulut olivat voimakkaassa kasvussa ja terveysliiketoiminnan kilpailutilanne muuttumassa, oli tarve arvioida strategiaa uudelleen.

Varsin pian pääjohtajana aloittamiseni jälkeen päätimme keskeyttää lääkäriasemien perustamishankkeen ja keskittyä viiteen ortopediseen sairaalaan. Emme kuitenkaan saaneet sitä liiketoimintaa kannattavaksi, ja päätimmekin vuonna 2021 myydä Pohjola Sairaalan liiketoiminnan Pihlajalinnalle.

Oppi tästä on se, että yrityksen kannattaa keskittyä siihen, mitä se parhaiten osaa. Liika rönsyily voi kostautua."

Artikkeli perustuu Sykön kyselytunti -haastattelusarjan osaan 10.4.2024. Työelämäprofessorimme Sami Sykkö haastattelee suomalaisia huippujohtajia Lappeenrannan kampuksella. Suomenkieliset tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Katso lisää kuvia Sykön kyselytunnilta

Lue seuraavaksi: