Liisa-Maija Sainio
Julkaistu 16.9.2024
Päivitetty 16.9.2024

Tällä sivulla

Ihmiset tuppaavat olemaan luonnostaan hyvin kriittisiä. Tieteellisessä yhteisössä kriittisyyden vaade korostuu entisestään. Professori Liisa-Maija Sainion mielestä kyseenalaistamiselle on oma aikansa ja paikkansa, mutta ihmisten välisessä kanssakäymisessä toisten vahvuuksiin keskittyminen kantaa enemmän hedelmää.

Sainio tunnetaan LUTissa taitavana diplomaattina.

”Ihmisillä on aina jokin syy toiminnalleen. Se voi juontua taustaan, työhistoriaan tai vaikka kyseisen päivän tapahtumiin. Jos osaamme ottaa erilaiset näkökulmat paremmin huomioon, saamme ihmiset toimimaan paremmin yhteen”, Sainio sanoo.

”Me koulutamme ihmisiä luttimaiseen rohkeuteen nähdä mahdollisuuksia.  Organisaatioissa pitäisi minimoida kaikki mahdollinen kitka asioiden ja etenemisen tieltä. Johtajan olisi hyvä poistaa sanavarastostaan minä-sana, ja vaihtaa tilalle me.”

Sainio ajattelee, että johtaminen on tietotaitoa, jossa voi oppia paremmaksi, ei mikään maaginen yksilön kyky, jota on tai ei ole.

”Johtaminen vaatii jatkuvaa oman toiminnan ja ajattelun reflektointia. Tähän LUTin uudistunut Executive MBA -ohjelma tarjoaa Suomen mittakaavassa uudenlaiset välineet”.

Tähtäimessä johtajan toimintakyvyn parantaminen

Hyvän johtamisen askelmerkit ovat olleet Sainion työpöydällä tiiviisti viimeiset puoli vuotta. Sainio on LUTin uudistuneen Executive MBA -ohjelman akateeminen johtaja – työ, jota hän tekee opettamisen, tiimin vetovastuun ja muiden professoritehtävien ohella.

”Kahvimukissani lukee inhale, exhale. Välillä on hyvä vain puhallella hetkinen. Asioilla on tapana järjestyä, kun ne pannaan järjestymään.”

LUTin Executive MBA -ohjelma tähtää johtajan toimintakyvyn parantamiseen. LUTin ohjelma tarjoaa Suomen mittakaavassa uudenlaisen lähestymistavan johtamiskoulutukseen. Ohjelma tarjoaa ajankohtaiset, tiukat akateemiset sisällöt kokonaisvaltaisella valmentavalla otteella.

Ohjelmassa opettavat LUT-kauppakorkeakoulun parhaat akateemiset opettajat, mutta mukana ovat myös työelämäprofessori ja myynnin valmentaja Jussi Rissanen sekä yritysyhteistyökumppani, valmentaja Antti Hagqvist. Hagqvist tunnetaan esimerkiksi tasavallan presidentti Alexander Stubbin ja OP-ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallion valmentajana sekä Ironcoaching-yrityksestä.

”Tulemme markkinoille viritetyllä tuotteella, joka sisältää sekä strategisen liikkeenjohdon opintoja että toimintakyvyn kokonaisvaltaista valmennusta.

Olemme tehneet paljon pohjatyötä tutustumalla kansainväliseen ja kotimaiseen EMBA-tarjontaan, ja maailmalla tällainen valmentava ote on yleisempi kuin Suomessa”, Sainio kertoo.

”Johtamistehtävissä haetaan rajat tavalla tai toisella ajoissa tai valitettavan usein liian myöhään. Innostunut ihminen voi hänkin väsyä, jos päivät venyvät liian pitkiksi. Työn imu voi viedä mennessään turhan paljon.”

Sainio itse huolehtii voimavarojen tankkauksesta järvimaisemissa: ”Mökkeily on parasta palautusta. Erilaiset ulkopuuhat sienimetsästä remppailuun tekevät päälle hyvää.”

Olemme tehneet paljon pohjatyötä tutustumalla kansainväliseen ja kotimaiseen EMBA-tarjontaan, ja maailmalla tällainen valmentava ote on yleisempi kuin Suomessa.

Yhteinen innostus ja tiimien voima

Sainio on työskennellyt LUTissa koko työuransa – kohta neljännesvuosisadan. Sainio tuli taloon äitiysloman tuuraajaksi heti valmistuttuaan 1998.

”En löytänyt kampuksen sokkeloista koskaan ulko-ovea, ja hyvä niin.”

Sainio on ollut LUTissa monissa eri tehtävissä assistentista professoriin, työuran alkuvuosien osuessa vahvan kasvun aikaan. Hän on työskennellyt sekä tiedekunnan että korkeakoulupalveluiden puolella eri tehtävissä.

”Johtamiskokemusta on tullut ensin maisteriohjelmien johdossa, sitten viiden vuoden pestissä LUTin rehtoraatissa provostina. Vastuullani oli LUTin strategian laatiminen ja toimeenpano sekä LUT-konsernirakenteeseen ja yhteiseen strategiaan liittyvät kokoonjuoksut. Sain oman osani kriisiviestintäkokemusta, kun vedin LUTin ja LABin yhteistä koronakriisiryhmää.”

Sainio uskoo yhteiseen innostukseen ja tiimien voimaan.

”Parasta on onnistua mahdottomissa asioissa yhdessä. Omat merkityksellisimmät työelämäkokemuksetkin ovat liittyneet tällaisiin tilanteisiin. Olen saanut kokemusta johtamisesta asiantuntijaorganisaatiossa paineisten, isojen kokonaisuuksien läpijuoksuttamisesta, ja seurannut läheltä erilaisten, upeiden johtajien tapaa kohdata ihmisiä ja edistää oman tonttinsa tavoitteiden saavuttamista.”

Sainion mielestä johtaminen on loppujen lopuksi hyvin arkista työtä. Hän haluaisi nähdä Suomessa nykyistä enemmän palvelevaa ja valmentavaa johtamista.

”Mentäisiin yhteisön etu eikä oma urakehitys edellä.

Johtajan on hyvä asettaa kunnianhimoiset tavoitteet, mutta antaa myös ihmisille vapautta valita keinot joilla tavoitteisiin päästään ja viljellä kannustavaa ilmapiiriä. Jos johtaja yrittää puuttua jokaiseen yksityiskohtaan, hän uuvuttaa muiden ohella myös itsensä.”

LUTin Executive MBA -ohjelma on uudistettu Jalo ja Anja Paanasen historiallisen lahjoituksen turvin.

”Jalon esimerkki velvoittaa nostamaan tavoitteet korkealle. Haluamme profiloitua rohkeina, laadukkaina kouluttajina, joilla on kuitenkin sopivan veikeä ote tekemisessä.”

Sainion mukaan LUT haluaa kouluttaa johtajia, jotka tuntevat omat vahvuutensa ja joilla on vankka asiaosaaminen. Hän odottaa MBA-ohjelmaan osallistujilta hyvin aktiivista asennetta opiskeluun.

”Tämä ei sovi niille, jotka haluavat oppia vain käsi poskella kuunnellen. Ohjelmaan sitoutuminen vie vähän aikaa, mutta teemme kaikkemme, että sijoitus on ajan ja rahan arvoista.”

Liisa-Maija Sainio

• Syntynyt vuonna 1973 Oulussa
  • Asuu Mikkelissä
  • Naimisissa, kaksi aikuista tytärtä