LUT-yliopisto, Samuel Repka
Julkaistu 19.6.2024
Päivitetty 19.6.2024

Kaksi vuotta, kaksi maata ja yksi maisteritutkinto. LUTin Data-Centric Engineering -ohjelmasta valmistunut laskennallisen tekniikan diplomi-insinööri Samuel Repka löysi reilu kaksi vuotta sitten kaksoistutkinto-ohjelman, joka tarjosi täydellisen mahdollisuuden opiskella mielenkiintoinen tutkinto ja tutustua samalla Pohjois-Eurooppaan.

Tutkinto-ohjelmassa opiskeltiin sekä Brnon teknillisessä yliopistossa ja LUT-yliopistossa. Tässä jutussa Repka antaa hyödyllisiä vinkkejä yliopisto-opinnoissa menestymiseen ja jakaa suosikkikokemuksensa Suomessa. Hän kertoo myös, mikä sai hänet jäämään Suomeen.

Kerro itsestäsi, opinnoistasi ja uratavoitteistasi.

"Valmistuin juuri tietokonenäön kaksoistutkinto-ohjelmasta. Kotiyliopistoni on Brnon teknillinen yliopisto (BUT) Tšekissä. Alun perin olen kotoisin Prešovista, Slovakiasta.

Suurin tavoitteeni on olla onnellinen, mikä tarkoittaa minulle perheen perustamista ja merkityksellistä työtä. Haluaisin auttaa ratkaisemaan erityisesti luontoon ja ympäristöön liittyviä ongelmia.”

Miksi päätit opiskella LUTissa?

"Kun päätin lähteä Erasmus-vaihtoon, aloin tutkia vaihtoehtojani ja törmäsin kaksoistutkinto-ohjelmaan.

Ajattelin, että kaksi vuotta ja kaksi tutkintoa kuulostaa hyvältä. Sitten huomasin, että BUTilla oli kaksoistutkintosopimus LUT-yliopiston kanssa. Halusin joka tapauksessa opiskella Pohjois-Euroopassa, joten tartuin tilaisuuteen."

Kaksoistutkinto-ohjelmat LUTissa

Mitkä ovat kaksoistutkinto-ohjelman hyvät ja huonot puolet?

“Kaksoistutkinto-ohjelma tarjoaa monia etuja, ja niistä tärkein on tietenkin kahden tutkinnon suorittaminen. Lisäksi ohjelma tarjoaa mahdollisuuden tutustua eri maihin, kulttuureihin ja uusiin ihmisiin sekä saada uusia kokemuksia ja elämyksiä.”

Ulkomailla opiskelussa on kuitenkin myös haasteita. Kun on kaukana ystävistä, perheestä (ja minun tapauksessani myös tyttöystävästä), oli sopeuduttava uuteen ympäristöön. Lisäksi minun piti olla jo opintojeni alussa varma siitä, että haluan tulla juuri LUTiin, koska molemmissa yliopistoissa on pakollisia kursseja ja vain yksi vuosi aikaa suorittaa ne.

Kurssien suorittaminen ajallaan on kuitenkin mahdollista. Lisäksi kaksoistutkinto-ohjelman edut ylittävät mielestäni haasteet selvästi.”

Millasta oli opiskella LUTissa ja mikä oli parasta?

”Opiskelu LUTissa on hieman erilaista kuin Brnossa. Täällä painotetaan enemmän jatkuvaa työskentelyä. Meidän piti palauttaa tehtäviä ja osallistua harjoituksiin viikoittain, mikä kannusti jatkuvaan oppimiseen. Tämä oli hyödyllistä, vaikka siihen pitikin totutella.

Opinnoista parasta oli se, että ulkoa oppimista tärkeämpää oli ymmärtää oppimamme asiat. Suomessa yleisesti ottaen parasta oli talvi, joka oli lähes uskomattoman kaunis.”

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.

Opintojesi keskiarvo on tasan 5, mikä on historiallisen hieno saavutus. Mitkä ovat parhaat vinkkisi yliopisto-opinnoissa menestymiseen?

”Aiemmin opitun ymmärtäminen on helpottaa uuden oppimista, vaikka kurssit olisivatkin näennäisesti erilaisia. Opetussuunnitelmaan tutustumalla puolestaan tiedät, miten ja milloin voit hyödyntää aiemmin oppimaasi. Opiskeluvinkkini ovat:

• Pyri ymmärtämään oppimasi.
  • Luennoilla käyminen kannattaa, kunhan jaksat keskittyä.
  • Jos et ymmärrä jotakin, älä epäröi kysyä. Opettajat arvostavat kysymyksiä.”

Mitä teet vapaa-ajallasi?

”Harrastuksiini kuuluvat patikointi, kaikenlaiset luovat projektit ja videopelien pelaaminen.”

Miten juhlit valmistumistasi ja mitä aiot tehdä seuraavaksi?

”Todennäköisesti juhlin perheeni kanssa ja sitten lepään hetken. Aion myös jatkaa LUTin tohtoriopintoihin. Kun minulle tarjottiin tätä mahdollisuutta, päätin jäädä, koska viihdyn Lappeenrannassa.”