Tällä sivulla
Kesällä 2022 LUTin sähkömoottoripyörä JHC Ukkonen hävisi kilparadalla hollantilaisen Twenten yliopiston sähkökiiturille, koska Ukkonen on liiankin kuuma tapaus.
”Kontrollerin kuumeneminen ja siitä johtuva tehon rajaus oli testiajossa Ukkosen pääasiallinen ongelma. Kilpailupäivä sattui olemaan vielä erittäin kuuma, mikä johti siihen, että Ukkosen kontrolleri leikkasi tehot lähes puoleen siitä, mitä pyörästä saataisiin oikeissa olosuhteissa ulos”, LUTin kehittämispäällikkö Marko Kasurinen kertoo.
Kontrolleri säätelee sähkömoottoripyörän keskeisiä ominaisuuksia ja ajettavuutta, kuten esimerkiksi akkuvirtaa, nopeutta ja kiihtyvyyttä.
LUT-yliopiston JHC Centerissä kehitetty Ukkonen ja Twenten sähkömoottoripyörä ottivat toisistaan mittaa Lappeenrannan lentokentällä. Testipäivä järjestettiin Imatranajojen alla. Ukkosen puikoissa oli entinen ammattikilpakuljettaja Pauli Pekkanen.
”Twenten yliopiston pyörä oli viides versio heidän sähkömoottoripyörästään, joten he ovat pidemmällä pyörän kehittelyssä kuin LUT. Ukkonen pärjäsi silti todella hyvin siihen nähden, että se on vasta LUTin ensimmäinen versio sähköisestä kilpamoottoripyörästä”, Pekkanen sanoo.
Sähkömoottoripyörä versus polttomoottoripyörä
Ukkosta ei ole testattu kilpailuolosuhteissa kuin muutamia kertoja, joten kehitettävää riittää. Pekkanen sanoo, että ajamisen kannalta polttomoottoripyörällä ja sähkömoottoripyörällä ei ole paljon eroa.
”Hallintalaitteet ovat samanlaiset molemmissa pyörissä, mutta sähkömoottoripyörästä ei kuulu ääntä eikä siinä ole vaihteita. Tavallaan äänen puuttuminen tuntuu hämäävältä, koska olen tottunut seuraamaan äänen perusteella, koska vaihdan vaihteen”, hän kertoo.
Kuumenemisen takia Ukkosesta irti saadut tehot jäivät kuljettajan näkökulmasta testipäivänä vajaiksi. LUTin sähkömoottoripyörälle mitattiin Lappeenrannassa nopeutta parhaimmillaan 230 kilometriä tunnissa, kun polttomoottoripyörällä voi päästä kilparadoilla jopa 340 kilometriin tunnissa.
Ukkosen ominaisuudet eivät tulleet Pekkaselle yllätyksenä.
”Tiedostin, että se on keskeneräinen projekti. Tietenkin se vähän harmitti, kun hävisin hollantilaiselle”, Pekkanen naurahtaa.
Marko Kasurisen mukaan Ukkosen testiajot menivät tietyiltä osin jopa liian hyvin.
”Tehomittaus ja testit sujuivat siinä mielessä liian hyvin, ettei kaikkia lastentauteja ja puutteita saatu riittävissä määrin havaittua ja analysoitua”, hän kertoo.
Kasurinen sanoo, että kehitettävää on lähes kaikessa. Ukkosen kontrolleri, sen asetukset ja jäähdytys pitää saada ensimmäisenä kuntoon.
”Pelkästään tehon lisääminen ei ole tavoitteena. Lähes jokainen osa ja sähköjärjestelmä täytyy optimoida paremmaksi ja kevyemmäksi.”
Suomalaismenestystä MotoGP:n MotoE-luokassa
Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokassa MotoGP:ssa on myös MotoE-luokka (the FIM Enel MotoE World Cup), jossa kilpaillaan pelkästään sähkömoottoripyörillä.
Suomalaiskuljettajista MotoE-luokan historiaan on jäänyt Niki Tuuli, joka voitti vuonna 2019 kaikkien aikojen ensimmäisen MotoE-luokan MM-osakilpailun.
”MotoE-luokassa ajetaan vähemmän kierroksia kuin MotoGP:ssa, koska sähkömoottoripyörän akun kestävyys rajoittaa käyttöä. Myös huipputasolla sähkömoottoripyörät ovat edelleen selvästi painavampia kuin polttomoottorikilpapyörät”, Pauli Pekkanen sanoo.
Perinteisesti MotoGP:ssa on kisattu kaksi -tai nelitahtimoottorilla. Kilpamoottoripyörän vähimmäispaino riippuu sylinterien lukumäärästä ja vaihtelee 130–160 kilon välillä. Nelitahtisella polttomoottorilla varustettu pyörä painaa noin 150 kiloa ja sähkömoottoripyörä painaa noin 50 kiloa enemmän.
JHC Ukkonen painaa nyt 200 kiloa. Pekkanen sanoo, että kuljettajan näkökulmasta Ukkonen on painon takia haastava kääntää mutkiin ja muutenkin raskas ajettava.
”Tosin ajamisen raskaus riippuu myös siitä, miten kovaa radalla ajaa. Jos olisin ajanut Ukkosella pidemmän kisan ja kovemmilla tehoilla, se olisi tuntunut fyysisesti joka tapauksessa.”
Ukkosen akku on suunniteltu ja tehty JHC Centerilla 18650-kennoista itse. Marko Kasurinen kertoo, että sekä suunnittelu että toteutus onnistuivat hyvin, akku ei missään vaiheessa kuumentunut liikaa tai ollut pullonkaulana. Akku kuitenkin suunnitellaan ja rakennetaan uusiksi talven aikana painonsäästösyistä.
Pauli Pekkanen
◼ Asuu Jämsässä, ammatiltaan yrittäjä
◼ Sai ensimmäisen moottoripyöränsä 4-vuotiaana
◼ Ajoi ammatikseen kilpaa ratamoottoripyöräilyssä 15 vuotta, joista 7 vuotta Englannissa
◼ Palasi kisaamaan Suomen radoille 2016 ja on kisannut siitä asti harrastusmielessä
◼ Ajaa kilpaa useammassa sarjassa, mutta useimmiten Supersport 600 -luokassa
◼ Kilpapyöränä 675-kuutioinen Triumph vuosimallia 2013
◼ Voitti vuoden 2022 Imatranajoissa yhden kisan ja ajoi toisessa kakkossijalle
◼ Perheessä kaksi poikaa, joista vanhempi, 12, ajaa jo 8. kauttaan kilpaa ratamoottoripyöräilyssä
◼ Sai ensimmäisen moottoripyöränsä 4-vuotiaana
◼ Ajoi ammatikseen kilpaa ratamoottoripyöräilyssä 15 vuotta, joista 7 vuotta Englannissa
◼ Palasi kisaamaan Suomen radoille 2016 ja on kisannut siitä asti harrastusmielessä
◼ Ajaa kilpaa useammassa sarjassa, mutta useimmiten Supersport 600 -luokassa
◼ Kilpapyöränä 675-kuutioinen Triumph vuosimallia 2013
◼ Voitti vuoden 2022 Imatranajoissa yhden kisan ja ajoi toisessa kakkossijalle
◼ Perheessä kaksi poikaa, joista vanhempi, 12, ajaa jo 8. kauttaan kilpaa ratamoottoripyöräilyssä
Sähkömoottoripyörä on vielä yksityiskäytössä harvinainen
JHC Ukkonen on suunniteltu nimenomaan kilparadoille, eikä sen muokkaamista yksityiskäyttöön sopivaksi ole suunnitteilla.
Traficomin mukaan Suomessa oli kesäkuun 2021 lopussa liikennekäytössä vajaat 190 000 moottoripyörää, joista 71 oli sähkökäyttöisiä. Sähkömoottoripyörien määrä on lisääntynyt vain muutamalla kappaleella vuosittain.
”Meillä on paljon suuria, matkailukäyttöön tarkoitettuja moottoripyöriä. Sähkömoottoripyörien toimintamatka ja hinta askarruttavat monia, eikä sähkömoottoripyöriä nähdä vielä järkevänä vaihtoehtona matkailukäyttöön. Sen sijaan lyhyillä matkoilla ja kaupunkiliikenteessä ne ovat järkevä ja taloudellinen vaihtoehto”, sanoo Suomen Motoristit ry SMOTO:n puheenjohtaja Jari Kielinen.
Sähkömoottoripyörille tulee Suomessa verottoman hinnan päälle 9,8 prosentin autovero hankinnan yhteydessä sekä arvonlisävero.
”Yleisesti moottoripyörien autovero on keskimäärin noin 2,5-kertainen vastaavan päästötason henkilöautoihin verrattuna, joten moottoripyörien verotus on suhteessa autoihin korkealla tasolla. Sähköautojen autovero on jo pudotettu nollaan. Sähkömoottoripyörien osalta tulisi tehdä sama, jotta ne yleistyisivät”, Kielinen toteaa.
Sähkömoottoripyörien saatavuus on selkeästi parantumassa. Kielisen mukaan lähes kaikki suuret japanilaiset moottoripyörävalmistajat ovat ilmoittaneet tuovansa myyntiin oman sähkömoottoripyörämallistonsa lähivuosien aikana.
”Uskomme, että sähkömoottoripyörien määrä tulee lisääntymään merkittävästi nimenomaan kaupunkiliikenteessä valikoiman kasvaessa”, Kielinen sanoo.
Pauli Pekkanen voisi periaatteessa hankkia sähkömoottoripyörän myös yksityiskäyttöön, mutta ostoksen tekoa hidastaa ehkä hieman yllättävä seikka:
”En oikein tykkää ajaa kadulla. Se on minusta huomattavasti vaarallisempaa kuin radalla ajaminen. Radalla ei tarvitse pelätä autoja, ne kun saattavat joskus käyttäytyä liikenteessä hyvin arvaamattomasti motoristin näkökulmasta.”
”Lisäksi kadulla ajaessa saa pelätä korttinsa puolesta”, Pekkanen naurahtaa.
”Olen luonteeltani kilpaurheilija. Kun ajan, ajan täysillä, ja sellainen ajaminen kuuluu radalle.”
Kuvat: Eero Scherman
Lue aiheesta muualta:
JHC Ukkosen historiaa
- Sähkömoottoripyörä JHC Ukkonen ja virtuaalinen pelitapahtuma vauhdittavat Imatranajoa
- Opiskelijatyön voimannäyte – LUT-yliopiston sähkömoottoripyörästä tehdään mahdollisimman kevyt ja nopea
Mikä JHC?
- Tutustu J. Hyneman Centeriin
- Protopaja JHC on monella tapaa yliopistomaailman kapinallinen, ja erikoinen on myös pajan arkea pyörittävä kolmikko
- Jamie Hynemanista LUT-yliopiston työelämäprofessori
Sähkömoottoripyörä yksityiskäytössä
Ukkonen pian 50 kiloa kevyempi
JHC Ukkosen uuden version muutokset sekä niihin liittyvät suunnitelmat ja hankinnat saatiin tehtyä pääasiassa syyslukukauden 2022 puolella.
Toukokuussa 2023 kilpurin 3D-malli ja suunnitelma näyttäisivät siltä, että pyörän painosta saadaan yli 50 kiloa pois.
”Tämä onnistuu etenkin uuden akun ansiosta, mutta myös jäähdytysjärjestelmän parantelun sekä kontrollerin vaihdon takia – saamme tehopotentiaalin käyttöön”, Marko Kasurinen kertoo.
Ukkosen uusimman version rakentamistyö on aloitettu tämän vuoden puolella osien saapuessa. Aikataulusta ollaan hieman myöhässä johtuen kaikkien aikojen kiireisimmästä keväästä JHC:n perustoiminnassa. Osa tavoitteissa olleista muutoksista on siksi siirretty toteutettavaksi myöhempänä ajankohtana.
”Toiveissa on saada pyörä ajokuntoon noin kuukauden sisään, jolloin päästään säätämään uuden kontrollerin asetukset kuntoon ja tekemään vielä viime hetken päivitykset, jotta testeissä ilmenneet pulmat saadaan korjattua.”
Juttua päivitetty 8.5.2023: Lisätty tiedot JHC Ukkosen uusimmista kuulumisista Ukkonen pian 50 kiloa kevyempi -väliotsikon alle.