Julkaistu 24.10.2023
Päivitetty 5.2.2024

Tällä sivulla

Jenni Sipilä
Greenblushing tarkoittaa, ettei yritys kehtaa, uskalla tai halua kertoa kestävyysteoistaan.
Jenni Sipilä
tutkijatohtori, Suomen Akatemia

Suomalaisissa yrityksissä tehdään paljon hyvää ympäristön eteen, mutta kestävyysteoista ei välttämättä uskalleta viestiä ulkomaailmaan.

”Ilmiön nimi on englanniksi greenblushing, ja siitä on tehty paljon tutkimusta. Greenblushing tarkoittaa, ettei yritys kehtaa, uskalla tai halua kertoa kestävyysteoistaan, koska se esimerkiksi jännittää yleisön reaktiota. Yleinen huoli on pelko viherpesuleimasta eli että yleisö ajattelee yrityksen kestävyysmarkkinoinnin olevan vailla katetta”, kertoo Jenni Sipilä, Suomen Akatemian tutkijatohtori LUT-kauppakorkeakoulusta.

Sipilä on tutkinut kestävää kuluttamista Suomen Akatemian rahoituksella. Hän kertoo, että tutkimustiedon mukaan greenblushing -ilmiö on hyvin haitallinen. Jos kukaan ei kerro ympäristöteoistaan, ideat eivät leviä, ei synny keskustelua, eikä itse asia eli kestävyys etene.

”Potentiaalinen kilpailuetukin jää näin käyttämättä”, Sipilä sanoo.

left

Viestintä keskittyy epäkohtiin

Ympäristöteoista viestiminen nousi puheenaiheeksi lokakuussa 2023 Lahdessa järjestetyssä myynnin tutkimuksen konferenssissa. Konferenssi huipentui vaateteollisuutta käsitelleeseen paneelikeskusteluun, johon osallistui myös LUTin työelämäprofessori ja muodin asiantuntija Sami Sykkö.

Vaateteollisuuden suuri ympäristöjalanjälki on totta, mutta Sykön mukaan muotiala on myös näkyvästi reagoinut vastuullisuusvaateisiin. Sykkö on hämmästyneenä pannut merkille vaateteollisuudessa yleistyneen tavan, jossa alan ongelmia pidetään hyvin voimakkaasti esillä julkisuudessa.

”En tiedä toista teollisuudenalaa, joka leimaisi itseään yhtä innokkaasti kuin vaateteollisuus. Näin siitä huolimatta, että esimerkiksi pikamuotijätit ovat lanseeranneet kierrätysmateriaaleista valmistettuja vaatteita, ja toisaalta vaikkapa kotimainen Ivana Helsinki näyttää omalta osaltaan esimerkkiä vähentämällä rajusti tuotantomääriään”, Sykkö sanoo.

Sykkö toteaa, että esimerkiksi älypuhelinvalmistajat eivät pidä mekkalaa siitä, miten suuren ympäristökuorman ne aiheuttavat, kun ne ohjaavat kuluttajat ostamaan jatkuvasti uusia puhelimia. Vanhoihin puhelinmalleihin ei saa enää esimerkiksi järjestelmäpäivityksiä. Vaikka puhelimia on hyvä päivittää uusiin malleihin tietoturvasyistä, ovat ne samalla tuotteita, joiden elinkaari on tietoisesti suunniteltu lyhyeksi alusta alkaen (engl. planned obsolescence).

”Yrityksissä olisi hyvä pitää mielessä, että kaiken ei tarvitse olla täydellistä, yrityksen kestävyysteoista ja vastuullisuudesta voi silti puhua”, Jenni Sipilä sanoo.

right
Sami Sykkö
Sami Sykkö
työelämäprofessori, LUT-kauppakorkeakoulu
left

Tiesitkö?

Uudet teknologiat auttavat ympäristökuorman vähentämisessä. LUT-kauppakorkeakoulun tuoreen väitöstutkimuksen mukaan AR-teknologia (augmented reality, lisätty todellisuus) vähentää tuotepalautusten määrää ja edistää ympäristöystävällistä ostoskäyttäytymistä.

”Kun kuluttajat saavat sovittaa tuotteita virtuaalisesti ja tekevät ostopäätöksensä parempaan tietoon pohjautuen, voidaan välttää tuotteiden tarpeeton kuljetus ja pakkaaminen sekä niistä syntyvä jäte”, kertoo nuorempi tutkija Virginie Lavoye.

Kuluttajien omilla valinnoilla on myös suuri merkitys. LAB-ammattikorkeakoulun tekstiilien ja muovien materiaalikierrot -tutkimustiimi on todennut, että vaateteollisuuden kasvihuonepäästöt pienenisivät yli 40 prosenttia pelkästään sillä, että vaatteita käytettäisiin kaksi kertaa pidempään kuin nykyisin.

right

Greenblushing tapahtuu, kun:

  • Oletetaan, että vuosittainen (tai puolivuosittainen) kestävyys- ja yhteiskuntavastuuviestintä riittää
  • Kerrotaan vain ne tarinat, joita kysytään
  • Vaietaan vaikeista asioista
  • Jätetään kestävyysteot hyödyntämättä yrityksen sisällä
  • Tunnetaan, että se mitä tehdään, ei ole mitään erikoista
  • Oletetaan, että sidosryhmiä ei kiinnosta tai että heidän ei tarvitse tietää

Lähde: Sustainable Brands

Myynnin konferenssi Lahdessa ensi kertaa

Finnish Sales Research Conference (FSRC) järjestettiin ensimmäistä kertaa. LUT-kauppakorkeakoulun myynnin apulaisprofessori Jarkko Niemi kertoo, että kaksipäiväiseen tapahtumaan osallistui lähes 30 ihmistä.

"Myynnin tutkimuksen kenttä on kehittymässä Suomessa, mutta eri korkeakoulujen välillä ei välttämättä ole ollut vahvoja verkostoja. Konferenssin pääasiallinen tarkoitus oli tarjota tutkijoille matalan kynnyksen akateeminen alusta, jolla he voivat esitellä käynnissä olevaa myynnin tutkimusta ja verkostoitua toisten tutkijoiden kanssa", Niemi kertoo.

Nuorempi tutkija Titta Pitman on sitä mieltä, että tavoitteessa onnistuttiin hyvin.

"Tapahtuman suurin anti oli mielestäni saman alan tutkijoiden kohtaaminen ja myynnistä keskustelu monipuolisesti. Pyrkimys oli auttaa jokaista pääsemään eteenpäin omassa tutkimuksessaan ja selättämään haasteita, joita oli mahdollisesti kohdannut. Tuntui, että oli kokoontunut ystävien kesken ratkomaan myynnin tutkimuksen haasteita", Pitman kuvailee.

Konferenssi oli suunnattu pääasiassa suomalaisille tutkijoille, mutta ovet olivat avoinna myös ulkomaisille osallistujille. Pitman kertoo, että eniten keskustelua aiheutti se, kuinka tärkeän asian äärelle oltiin kokoontuneena. Pitman sanoo, että myynti muuttuu koko ajan vauhdilla ja ilmiön ymmärtämisessä tarvitaan tutkimustyötä.

”Digitalisaatio ja siihen liittyvät teknologiat kuten tekoäly ja metaverse (virtuaalinen, vuorovaikutteinen 3D-maailma) ovat myynnin tutkimuksessa keskiössä. Sen lisäksi, että myyjiltä vaaditaan tuloksia, heiltä vaaditaan myös uusia taitoja tuloksen tekoon. Tämä kaikki aiheuttaa myyntiorganisaatiossa stressiä, ahdistusta ja loppuun palamista”, Pitman kuvailee.

Keskusteluissa tulikin esiin se, että johtajat ovatkin avainasemassa, jotta myyjät onnistuvat tehtävässään muutoksen keskellä, eivätkä pala loppuun.

Konferenssissa professori Deva Rangarajan (IESEG-kauppakorkeakoulu, Pariisi, Ranska) puhui myynnin digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista myyjien ja myynninjohtajien mielenterveyteen. Professori Petri Parvinen Helsingin yliopistosta esitteli suomalaista myynnin tutkimusta. Omaa näkemystään tarjosivat myös Peikko Groupin Vice President (Sales & Marketing) Kim Salvén ja Customer Success Manager Timo Tuomi Vainulta.

Jarkko Niemi sanoo, että FSRC järjestetään varmasti vielä uudelleen, koska kokemukset olivat niin positiivisia.

 

Finnish Sales Research Conference (FSRC) järjestettiin LUTin Lahden kampuksella 11.–12. lokakuuta 2023.

Lisätietoja:

left

Kestävä kuluttaminen

Suomen Akatemian tutkijatohtori Jenni Sipilä

050 5694187

jenni.sipila@lut.fi

Muodin kestävyysteot

työelämäprofessori Sami Sykkö

040 5187333

sami.sykko@lut.fi

right

Myynnin tutkimus

apulaisprofessori Jarkko Niemi

050 5956436

jarkko.niemi@lut.fi

Lue seuraavaksi:

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.