Green ICT Visiiri -hanke luo kokonaiskuvan Suomen ICT-alan vaikutuksista ilmastoon ja ympäristöön. Hanke tukee ICT-alan vihreää siirtymää yhdistämällä alan toimijat valtakunnalliseen ekosysteemiin. Ekosysteemi mahdollistaa parhaiden käytäntöjen jakamisen ja suomalaisen teollisuuden ja akateemisten toimijoiden kohtaamisen.

Hanketta osarahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR). Rahoitus on myönnetty Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta. Visiiri-hanke toteutetaan rinnakkaishankkeena kuuden toimijan kesken. Hankkeen koordinoijana toimii TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry ja siihen osallistuvat TIVIA ry, Itä-Suomen yliopisto (UEF), LUT-yliopisto (LUT), Oulun yliopisto (OY) ja Turun yliopisto (UTU). Hankekokonaisuus on koottu siten, että hanketoimijat toimivat yhdessä kuuden teknisen työpaketin kautta. Työpakettien tulokset kootaan yhteen siten, että luodaan yhteinen, koko ICT- alan kattava malli, joka kuvaa alan ilmasto- ja ympäristövaikutuksia.

Tavoitteet

Hankkeen tuloksena tuotetaan tietopaketit ICT:n eri osa-alueista (datakeskukset, infrastruktuuri, laitteet ja ohjelmistot), joiden avulla yritykset voivat kehittää toimintaansa. Tietopaketteja tukee itseopiskelumateriaali, jonka avulla alan henkilöstö voi ottaa haltuunsa ilmasto- ja ympäristöystävällisen ICT:n perusteet. Hankeaikana hanke tavoittaa 2000 ICT-alan toimijaa ekosysteemitapaamisten, blogien ja tiedotuksen kautta. Itseopiskelumateriaalin avulla kouluttautuu 400 alan työntekijää ja oppaiden keinoja otetaan käyttöön 150 yrityksessä.

Yhteistyökumppanit

Katso myös