Hankkeessa pilotoidaan uudenlaista alueiden, kuntien, yritysten ja yliopistojen välistä yhteistyömallia, jonka tarkoituksena on:

1. vihreän siirtymän investointien vauhdittaminen
  2. alueelle kohdistuvien talous- ja työllisyysvaikutusten vahvistaminen
  3. eri intressiryhmien kattava huomioiminen
  4. oikeudenmukaisen siirtymän periaatteiden toteutuminen

Tavoitteita edistetään hankkeessa perustamalla viiden kunnan ja kolmen yliopiston yhteinen vihreän siirtymän osaamiskeskus, jonka tehtävänä on juurruttaa alueelle kattava osaaminen omien luonnonvarojen ja energiavarojen ekologisesti ja sosiaalisesti kestävään hyödyntämiseen ja jalostamiseen mahdollisimman korkean lisäarvon tuotteiksi. Hankkeen aikana kunnat ja yliopistot tekevät tiivistä yhteistyötä alueen asukkaiden, yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Perustettava osaamiskeskus toimii verkostomaisesti hankekuntien alueella.

Hanketta rahoittaa Kainuun liitto. Ryhmähankkeen päähakija on Hyrynsalmen kunta, muut alueelliset yhteistyötahot ja rahoittajat ovat Kuhmon kaupunki, Puolangan kunta, Ristijärven kunta ja Suomussalmen kunta. Osahankkeiden toteuttajat ovat Helsingin yliopisto, LUT-yliopisto, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti. Hanke on EU:n osarahoittama ja kesto 1.11.2023 – 31.12.2025.

Tavoitteet

LUT-yliopiston tutkimuksen painopisteet hankkeessa ovat:

1. Alueen kannalta optimaalisten energian hyödyntämismahdollisuuksien (tuuli-, aurinko-, vety-, sähköpolttoaineet-, energiavarastot) mallintaminen.
  2. Energiantuotannon yhteyksien selvittäminen muihin talouden sektoreihin ja jatkojalostuksen arvoketjuihin.
  3. Energiasiirtymän, uusiutuvan energian uusien investointien ja energian tuotannon yhteiskunnallisten vaikutusten selvittäminen, mukaan lukien energiaturvallisuus.

Tutustu myös

Kumppanit