Kuluttajien asenteet kestävään kulutukseen ovat usein myönteisiä, mutta heidän käyttäytymisensä ei aina täysin vastaa asenteita. Tässä webinaarissa keskitytään kestävään kulutukseen kuluttajapsykologian näkökulmasta.
Yksi lähestymistapa tilanteen ymmärtämiseksi on tutkia tarkemmin kestävään kulutukseen liittyviä psykologisia konflikteja. Kuluttajat voivat esimerkiksi joutua valitsemaan kestävyyden ja hinnan tai tuotteen miellyttävyyden välillä. Tämä voi vaikeuttaa kestävien kulutuspäätösten tekemistä.
Onneksi asiaa tutkitaan jatkuvasti ja lukuisia uusia kestävän kulutuksen ratkaisuja on kehitteillä. Myös näihin perehdymme webinaarin aikana.
Jenni Sipilä on markkinoinnnin apulaisprofessori ja Suomen Akatemian tutkijatohtori LUT-yliopiston Kauppakorkeakoulussa. Hänen tutkimuksensa keskittyy kuluttajakäyttäytymiseen, kestävään kulutukseen ja kuluttajien reaktioihin yritysten yhteiskuntavastuuviestintään. Akateemisella urallaan hän on työskennellyt LUT-yliopiston lisäksi myös vierailevana tutkijana Stanfordin yliopistossa Yhdysvalloissa sekä tutkijana Mannheimin yliopistossa Saksassa. Hän myös aktiivisesti opettaa yhteiskuntavastuuseen, kestävään liiketoimintaan ja yritysetiikkaan liittyviä kursseja useissa MBA- ja eMBA-ohjelmissa Saksassa.
Webinaari on englanninkielinen.
Program
16.30 Welcome to Curious People Alumni Webinar, Elina Hannikainen-Himanen, LUT Alumni Relations
16.35 The psychology of sustainable consumption: Conflicts, challenges, and solutions, Jenni Sipilä, LUT School of Business and Management
17.05 Questions from the audience
17.20 Closing words, Elina Hannikainen-Himanen, LUT Alumni Relations
Ilmoittaudu mukaan 10.1.2023 mennessä. Tervetuloa!