Marta Valtovirta, LUT-alumna ja vaatebrändi hálon toimitusjohtaja, suosittelee lämpimästi LUT-kauppakorkeakoulua niille, joita kansainvälinen markkinointi kiinnostaa. Hänen mielestään LUTilla on hyvät kansainväliset suhteet ja Lappeenrannassa elintaso on edullisempi kuin Helsingissä. Myös se usein mainittu Skinnarilan henki on hänen mielestään täyttä totta.
Muut LUTin keskeiset vahvuudet ovat Valtovirran mielestä hyvät vaihtomahdollisuudet, monipuolinen kurssitarjonta, erinomaiset luennoitsijat ja "mahtavat opiskelijabileet".
Hän opiskeli Lappeenrannassa kansainvälistä markkinointia, hankintojen johtamista ja kieliä, kuten venäjää ja espanjaa. Valtovirta valmistui 2008, ja muistaa opiskeluaikansa olleen yksi parhaimmista ellei paras ajanjakso elämässä.
"Meillä oli LUTissa aivan loistava porukka, jonka kanssa pidän edelleen yhteyttä. Voi sanoa, että monet siitä ystäväpiiristä ovat päässeet pitkälle elämässä. Sparraamme toisiamme yhä riippumatta siitä, missä päin maailmaa olemme ja elämme", Valtovirta sanoo.
Hän antaa kiitosta LUTille myös siitä, että opiskelijavaihtoon lähteminen on tehty helpoksi. Valtovirta oli vaihdossa Kaliforniassa ja myöhemmin Barcelonassa.
"Varsinkin Kaliforniassa suoritetut, suomalaisista poikkeavat markkinoinnin kurssit avasivat silmäni. Ne ovat omalta osaltaan vaikuttaneet siihen, millaiseksi polkuni muodostui".
"The suit everyone is talking about"
Viime aikoina niin ystävät kuin tuntemattomat ovat nähneet hálon vaatteita mediassa tavallista enemmän. Pääministeri Sanna Marin poseerasi Trendi-lehdessä yllään hálon jakku ilman aluspaitaa. Marinin paljas rintalasta aiheutti värikästä keskustelua puolesta ja vastaan. Monet naiset ja miehetkin asettuivat Marinin tueksi julkaisemalla itsestään kuvia sosiaalisessa mediassa vastaavassa asussa – niin teki myös Marta Valtovirta.
"Marinin jakkukuvaan tullut reagointi oli minusta yllättävä ja hämmentävä. En osannut odottaa sitä. Kuvahan oli tyylikäs, eikä minusta liian paljastava. Miksei pääministerinkin voisi pukea aikaan sopivalla tavalla", Valtovirta sanoo.
Kaarna-housupuku näkyy nyt yrityksen verkkosaitin etusivulla saatesanoilla "The suit everyone is talking about". Mallilla ei ole aluspaitaa jakkunsa alla.
"Nuo mainoskuvat otettiin jo helmi-maaliskuussa. Emme vaatebrändinä voi vaikuttaa siihen, mitä stailistit päättävät kuvauksissa pukea kuvattavien ylle, vaikka lainaisimmekin heille vaatteitamme. Saimme etukäteen tiedon, että Kaarna-jakku näkyy kuvissa, mutta emme ikimaailmassa osanneet odottaa tällaista huomiota", Valtovirta kertoo.
Brändin taustalla pitkä kokemus muotimaailmasta
Laaja mediahuomio on näkynyt hálon myynnissä, mutta brändi on ollut muotipiireissä tunnettu jo pidempään. Valtovirta ja Jukka Puljujärvi lanseerasivat vaatemerkin kolmisen vuotta sitten, ja tänä päivänä hálon vaatteita myyvät jo useat jälleenmyyjät eri puolilla maailmaa. Yrityksen tuotteita on nähty paitsi suomalaisissa tv-sarjoissa ja lehdissä, myös VOGUE Italian, Cosmopolitan Hong Kongin, Marie Claire Korean, Harper's Bazaar Chinan, L'Officiel Arabian ja ELLE Swedenin sivuilla.
Hálo uhmasi koronaa avaamalla syyskuussa lippulaivamyymälän Leville.
"Meillä on ollut hyvä ruskamyynti Levillä. Tykkäämme Jukan kanssa tehdä asioita vähän eri tavalla. Moni olisi varmaan antanut periksi, kun pelkkä rakennusluvan saaminen Leville kesti kolme vuotta. Mutta me emme edes harkinneet hanskojen heittämistä tiskiin. Harmaita hiuksia olen saanut kyllä", Valtovirta nauraa.
Yrityksellä on myymälä myös Helsingissä, jossa Valtovirta perheineen asuu. Hän kertoo monen tuttavan ihmettelevän, miten kohta kolmen lapsen äiti ja aviovaimo voi olla niin aikaansaava yrittäjä.
"Olen aina ollut tosi kaupallinen ihminen, nälkäinen, tuloshakuinen ja kunnianhimoinen. Toisaalta olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta Kiteeltä, ja sieltä tulee tietty rehellisyys ja nöyryys. Äitini oli kauhuissaan, kun menin vastavalmistuneena maisterina palkattomaan harjoitteluun Minna Parikalle. Mutta tiesin, että minun piti aloittaa harjoittelulla saadakseni jalan oven väliin alalle, josta minulla ei ollut kokemusta, mutta jonne halusin".
Ennen hálota Valtovirta ehti työskennellä esimerkiksi Ivana Helsingin ja Paola ja Pirjo Suhosen palveluksessa. Ivana Helsingillä Valtovirta tutustui nykyiseen yhtiökumppaniinsa Puljujärveen, ja työkaverukset heittivät jo tuolloin ilmoille idean omasta vaatemerkistä, vitsillä.
"Olen ylpeä siitä, että olemme kasvaneet yrityksen perustamisesta lähtien ja tehneet nollatulosta tappion sijasta. Se on näinä aikoina aika hyvin", Valtovirta sanoo.
Skinnarilan henki tuntuu kampuksella
Valtovirta suosittelee lämpimästi LUT-kauppakorkeakoulua niille, joita kansainvälinen markkinointi kiinnostaa. Hänen mielestään LUTilla on hyvät kansainväliset suhteet ja Lappeenrannassa elintaso on edullisempi kuin Helsingissä. Myös se usein mainittu Skinnarilan henki on hänen mielestään täyttä totta.
LUTin yhteisöllisyys syntyy osin siitä, ettei Lappeenrantaan opiskelemaan tulevilla ole välttämättä alueella valmista tuttavapiiriä. On rikkaus, että yliopistossa opiskelee paljon eri paikkakunnilta ja eri maista tulevia ihmisiä. Olin itse opiskeluaikoinani vaihto-opiskelijoiden tutor ja vietin paljon aikaa myös heidän kanssaan", Valtovirta kertoo.
Hän itse hakeutui aikoinaan Lappeenrantaan paitsi kansainvälisen markkinoinnin, myös hankintojen johtamisen perässä. Kumpikin aine on edelleen mukana LUTin tarjonnassa. Jos Valtovirta olisi nyt opintojensa alussa, hän ottaisi myös yrittäjyyden kursseja. Pääaine on tärkeä valinta, mutta kannattaa hyödyntää LUTin tarjoama mahdollisuus valita kursseja monipuolisesti.
Sanoisin opiskelijoille myös niin kuin isäni sanoi minulle kun aloitin LUTissa: Nauti, sinulla on edessäsi elämäsi parhaat vuodet!"
"Olen ylpeä siitä, että olemme kasvaneet yrityksen perustamisesta lähtien ja tehneet nollatulosta tappion sijasta. Se on näinä aikoina aika hyvin", Valtovirta sanoo.