Julkaistu 14.8.2024
Päivitetty 14.8.2024

Suomella on erinomaiset mahdollisuudet kehittyä puhtaan energian ja vetytalouden kärkimaaksi, mutta ilman eri osapuolten avointa vuoropuhelua ja yhteisymmärrystä ei synny tarvittavia investointeja. Näin toteaa Etelä-Karjalan ja Itä-Suomen rooliin energiamurroksessa keskittynyt Fast Expert Teams (FETs) -asiantuntijayhteisö tuoreessa raportissaan. Yhteisöön kuuluu yli 60 energia-alan asiantuntijaa yliopistoista, ministeriöistä, julkiselta sektorilta sekä yrityksistä.

“Puhtaan energian investointien houkutteleminen edellyttää yhteistä kokonaiskuvaa. Uusi raportti kiteyttää monipuolisen asiantuntijajoukon näkemykset päätöksentekijöille ja luo yhteisen pohjan konkreettisille jatkotoimenpiteille”, sanoo tietojohtamisen professori Kirsimarja Blomqvist LUT-kauppakorkeakoulusta.

Raportin pääviesti on, että uudet energiainvestoinnit toteutuvat vain sektorirajat ylittävällä, lyhyen ja pitkän aikavälin yhteistyöllä. Esimerkiksi uusien teknologioiden tutkimus ja kehitys teollisessa mittakaavassa vaatii yritysten ja yliopistojen yhteistyötä sekä investointeja pilottiympäristöihin.

Asiantuntijaryhmän ehdotukset energiainvestointien houkuttelemiseksi:

1. Mallinnetaan power-to-x-arvoketju tarvittavien teknologiaratkaisujen ja kannattavan liiketoiminnan kehittämiseksi.
  2. Perustetaan hankeyhtiö yritysten, LUT-yliopiston ja kaupunkien teollisen mittakaavan pilotointien toteuttamiseksi.
  3. Luodaan kansallisen tason kärkihanke, jossa itäiseen Suomeen perustetaan hiilidioksidin talteenottoon, varastointiin ja käyttöön keskittyvä, teollisen mittakaavan tutkimuskeskus.
  4. Kehitetään toimintaympäristöä niin, että LUT-yliopiston tutkimuslähtöisten startup-yritysten määrä kymmenkertaistuu.
  5. Perustetaan siemenvaiheen riskirahasto tukemaan kotimaisia ja kansainvälisiä opiskelijoita energia-alan startup-yritysten perustamisessa.
  6. Nostetaan kansainvälisten opiskelijoiden sijoittuminen Itä-Suomen yrityselämään strategiseksi tavoitteeksi.
  7. Organisoidaan Invest In -verkosto tukemaan energiamurroksen kansainvälisten investointien ja rahoituksen saamista itäiseen Suomeen.
  8. Kutsutaan asianomaiset tahot ratkomaan itäisen Suomen tuulivoiman lisäämiseen liittyvät haasteet.

Fast Expert Teams kokoaa asiantuntijat yhteen

• Fast Expert Teams on monimutkaisia yhteiskunnallisia haasteita varten kehitetty digitaalinen yhteistyömalli, jossa rakennetaan väliaikainen asiantuntijayhteisö tiimeineen.
  • Työskentelyyn kutsutaan asiantuntijoita jakamaan ja yhdistämään tietoa ratkaisuiksi. Digitaalisella yhteistyöalustalla johdetun asiantuntijatyöskentelyn tulokset dokumentoidaan päätöksentekijöitä varten.

Julkistamisseminaarin ohjelma ja puhujat

Aika ja paikka: keskiviikko 21.8.2024, LUT-yliopisto, Lappeenrannan kampus, huone 1316

11.30 Tervetuloa, rehtori Juha-Matti Saksa
11.35 Fast Expert Teams -toimintamalli ja ratkaisuehdotukset, professori Kirsimarja Blomqvist
11.45 Energiainvestoinnit syntyvät yhteistyössä, hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen, St1
11.55 Kaakkois-Suomen elinvoima ja energiaratkaisut, kansanedustaja Jukka Kopra (kok.)
12.05 Itäisen Suomen elinvoima on Suomen kokonaisturvallisuutta, kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen, Puolustusvoimat
12.15 Se on pienestä kiinni, toimitusjohtaja Pasi Vainikka, Solar Foods
12.25 Yleisökysymykset ja lounaalle siirtyminen

12.40 Lounas LUT-yliopiston ruokalassa

13.30 Fast Expert Teams -osallistujat jatkavat työpajassa toimeenpanon suunnittelua.

Kahvia tarjolla

15.00 Tilaisuus päättyy.