LUT collaboration
Julkaistu 28.5.2024
Päivitetty 28.5.2024

LUT-yliopisto ja brittiläiseen Cambridgen huippuylipistoon kuuluva Clare Hall ovat sopineet merkittävästä yhteistyöstä. Yliopistot perustavat kansainvälisen palkinnon sekä vierailevien tutkijoiden Visiting Fellowship -ohjelman. Uuden palkinnon nimi on Global Prize for Solutions to Climate Change Threats, ja se jaetaan vuosittain innovatiiviselle, tieteeseen perustuvalle ratkaisulle ilmastonmuutoksen aiheuttamiin äärimmäisiin uhkiin. Palkinto jaetaan ensimmäisen kerran vuonna 2026.

Yhteistyösopimus heijastelee Suomen ja Britannian vastikään julkaisemaa strategista kumppanuusjulkilausumaa, joka syventää ja edistää yhteistyötä maailmanlaajuisesti tärkeillä aloilla, joita ovat muun muassa energia, ympäristö ja ilmasto, tutkimus ja koulutus sekä tiede, innovaatiot ja teknologia. LUTin ja Cambridgen yliopiston Clare Hallin välinen sopimus on hyvä esimerkki tällaisesta yhteistyöstä.

Uuteen Visiting Fellowship -ohjelmaan kuuluu kaksi täysin rahoitettua vierailevan tutkijan paikkaa vuosittain – yksi kuudeksi ja toinen kolmeksi kuukaudeksi. Vierailujakson jälkeen tutkijat voidaan valita Clare Hallin elinikäisiksi jäseniksi. Ensimmäiset tutkijat aloittavat ohjelmassa tammikuussa 2026.

“On suuri kunnia tehdä yhteistyötä Clare Hallin kaltaisen tunnetun ja arvostetun kumppanin kanssa. Yhteinen palkinto korostaa maailmanlaajuisten ilmastotekojen merkitystä – asiaa, joka on tärkeä sekä meille että Clare Hallille. Uusi ohjelma on tutkijoillemme erinomainen mahdollisuus verkostoitua ja tehdä yhteistyötä Clare Hallin ja Cambridgen ansioituneiden tutkijoiden kanssa”, sanoo LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa

Cambridgen yliopisto perustettiin vuonna 1209, ja se on maailman neljänneksi vanhin yliopisto. Clare Hall on yksi Cambridgen itsenäisistä collegeista ja tunnettu kansainvälisestä monimuotoisuudestaan, monitieteisyydestään, erinomaisesta tutkimuksen laadusta sekä epämuodollisesta otteestaan yliopistoelämään. Siitä tuli itsenäinen college Einsteinin Princeton-instituuttia mukaillen vuonna 1985.

Clare Hallin vierailevien tutkijoiden ohjelma on laajin laatuaan Britannian huippuyliopistoissa. Clare Hallissa vierailee vuosittain noin 20 komitean valitsemaa tutkijaa. Ohjelma on erittäin kilpailtu, ja se vetää puoleensa tutkijoita maailman huippuyliopistoista.

”Olen erityisen ilahtunut toivottaessani rehtori Juha-Matti Saksan, vararehtori Jari Hämäläisen ja heidän kollegansa tervetulleiksi Clare Halliin vain viikon sisällä siitä, kun Suomi ja Britannia allekirjoittivat laajan julkilausuman. Odotamme innolla, että LUTin kunnianhimoiset tutkijat liittyvät monitieteiseen tutkimusyhteisöömme tulevien vuosien aikana”, sanoo Clare Hallin rehtori ja kestävän arkkitehtuurin palkittu professori Alan Short.

LUTin ja Clare Hallin yhteistyösopimus aloittaa vahvan kumppanuuden ja mahdollistaa myös lisää yhteistyötä tulevaisuudessa.