Julkaistu 25.6.2024
Päivitetty 25.6.2024

LUT-kauppakorkeakoulun tuorein vastuullisuusraportti on palkittu YK:n alaisen The Principles for Responsible Management Education (PRME) -aloitteen vuotuisessa päätapahtumassa kesäkuussa. Palkinto tuli kategoriassa emerging eli yli kaksi raporttia julkaisseiden sarjassa.

PRME:n raportointipalkinnolla nostetaan esiin esimerkillisen läpinäkyviä ja selkeitä raportteja, joiden tarkoitus on inspiroida muita jäseniä kertomaan omasta työstään PRME:n ydinperiaatteiden edistämiseksi. LUT-kauppakorkeakoulun PRME-raportti palkittiin myös vuonna 2022.

”Toinen peräkkäinen palkinto on osoitus, että raportointimme on johdonmukaisesti esimerkillistä. PRME:n allekirjoittajajäseniä on nyt noin 850 sadasta eri maasta, ja jäsenet jättävät raporttinsa vähintään kahden vuoden välein. Siten kaikki voittajaraportit ovat valikoituneet parhaiksi satojen raporttien joukosta,” kertoo apulaisprofessori Laura Olkkonen, LUT-kauppakorkeakoulun PRME-koordinaattori.

Voittajan valitsee raati, joka koostuu omissa yliopistoissaan samaa raportointityötä tekevistä asiantuntijoista sekä esimerkiksi opiskelijaedustajista.

”Tämän asiantuntevan raadin vakuuttaakseen raportin pitää mennä paljon pintaa syvemmälle.”

Tiesitkö?

Palkittujen raporttien pitää sisältää vaadittujen perussisältöjen lisäksi erityisen ansiokkaat kuvaukset siitä, millaisia tavoitteita vastuullisuus- ja kestävyystyölle on asetettu, miten niiden toteutumista arvioidaan, sekä mitä uusia tavoitteita asetetaan ja miten niitä lähdetään edistämään. Palkitun raportin pitää hyvin konkreettisesti ja läpinäkyvästi avata vastuullisuustavoitteita ja -tekoja.

Yleisesti kriteereistä kerrotaan PRME:n tiedotteessa: 10 Years of SIP Awards - 2024 Recognition for Excellence in… | UNPRME.

Laura Olkkonen, LUT-yliopisto
Laura Olkkonen
Apulaisprofessori, LUT-kauppakorkeakoulu

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Vastuullisuus ja kestävyys kiinnostavat opiskelijoita

LUT-kauppakorkeakoulu on sitoutunut toiminnassaan PRME-aloitteeseen, jonka tavoitteena on sitouttaa kestävät ja kansainvälisesti tunnistetut arvot opetukseen ja tutkimukseen.

”Meille merkittävimpiä raportointikauden saavutuksia oli uuden vastuullisuuteen liittyvän oppimistavoitteen mittaaminen ja hyvään tulokseen pääseminen. Koulutusohjelmasta riippuen 83–100 prosenttia opiskelijoistamme saavutti tämän asettamamme tavoitteen, jonka seuraamista jatkamme osana AACSB-akkreditointityötämme”, Olkkonen kertoo.

LUT-kauppakorkeakoulussa on myös onnistuttu innostamaan opiskelijoita tarttumaan vastuullisuus- ja kestävyysaiheisiin – niiden osuus opiskelijoiden valitsemista graduaiheista on kasvukäyrällä.

”Lisäksi vahvistimme vastuullisuus- ja kestävyysteemoja tohtoriohjelmassamme ja valmistelemme uutta kestävyyteen liittyvää kandiohjelmaa, eli jatkamme vastuullisuuden ja kestävyyden nitomista kaikkeen tekemiseemme. Myös tutkimuksen saralla laajensimme kenttäämme tarttumalla jälleen uusiin vastuullisuuteen ja kestävyyteen liittyviin aiheisiin.”

”Vastuullisuus- ja kestävyys näkyvät meillä läpi koko kauppakorkeakoulun eri tieteenaloilla.”

Mikä PRME?

• Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n perustama vuonna 2007
  • Foorumi kestävän kehityksen profiilin nostamiseksi bisneskouluissa ympäri maailmaa
  • Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen
  • LUT-kauppakorkeakoulu on ollut mukana vuodesta 2015 ja on julkaissut neljä PRME-raporttia
  • Kaikkiaan mukana on jo 850 korkeakoulua eri puolilla maailmaa
  • LUT keskittyy erityisesti seitsemään PRME:n ydinperiaatteeseen: toiminnan tarkoitukseen, arvoihin, opetukseen, tutkimukseen, kumppanuuksiin, omiin käytäntöihin ja tiedonjakamiseen.

Mukana myös LUT-tason kestävyysraportoinnissa

PRME:n raportointiformaatti on muuttumassa, joten nyt saatu tunnustus on viimeinen tässä muodossa. Ensi vuonna LUT-kauppakorkeakoulukin jättää raportin PRME:lle toimitettavana verkkolomakkeena.

”Tämä ei muuta itse tekemistämme. Kuljetamme vastuullisuuteen ja kestävyyteen liittyvää työtämme ja fokustamme mukana päivittäisessä opetuksessa, tutkimuksessa ja vuorovaikutuksessa, kuten tähänkin asti.”

Olkkosen mukaan LUT-kauppakorkeakoulussa etsitään myös uusia keinoja tuoda näkyvästi esiin tärkeimpiä vastuullisuus- ja kestävyystavoitteita ja niihin liittyviä konkreettisia tekoja.

”LUTin tasolla vuosittainen kestävyysraportointi jatkuu ja siinä olemme tietysti myös mukana.”

LUT-kauppakorkeakoulun palkitun PRME-raportin ovat koostaneet markkinointiviestinnän asiantuntija Saara Larkio ja Laura Olkkonen. Raportin taittoi LUTin graafikko Mirkka Vaherkylä.

Täällä voit tutustua aiempiin PRME-raportteihin.

Lue myös: