Julkaistu 6.9.2024
Päivitetty 6.9.2024

Kansainvälinen energia-alan konferenssi Future Energy Solutions kokoaa yhteen energia-alan asiantuntijat niin Euroopan komissiosta, yrityskentältä kuin tutkimusyhteisöistä keskustelemaan ja jakamaan uusinta tutkimustietoa ajankohtaisista energiakysymyksistä. Tapahtumassa esiintyy useita puhtaan energian ja kestävän liiketoiminnan asiantuntijoita LUT-yliopistosta.

Tavoitteena vauhdittaa vihreää siirtymää

Tänä vuonna konferenssin pääteemana on energia-alan vihreän siirtymän vauhdittaminen, mikä on välttämätöntä Suomen ja Euroopan unionin ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Päästötön, puhdas energia on tärkeää myös itäisen Suomen teollisuuden ja elinvoiman kannalta ja tarjoaa samalla uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Future Energy Solutions -konferenssin järjestäminen on osa Lappeenrannan kaupungin kansainvälistä ilmastoyhteistyötä. Kaupunki on kehittänyt energia- sekä ympäristöalan ratkaisuja yhdessä muun muassa LUT-yliopiston kanssa. Konferenssissa on puhumassa myös useiden yritysten edustajia sähköistämisen sekä tuuli- ja aurinkovoiman yrityksistä.

LUT-kauppakorkeakoulussa uusia digitaalisia organisoitumismuotoja tutkiva professori Kirsimarja Blomqvist korostaa, että puhtaan energian investoinnit edellyttävät yli sektorirajojen tehtävää yhteistyötä:

”Suomessa on paljon energia-alan osaamista, mutta huippuosaaminen on hajaantunut eri organisaatioihin ja sen saaminen käyttöön on haastavaa. Keväällä 2024 toteutimme tehokkaan Fast Expert Teams -projektin kehittämällämme digitaalisella yhteistyöprosessilla. Näin saimme kymmenen tuntia aikaa yli 60 asiantuntijalta – yhteensä kuusisataa tuntia – puhtaan energian ja P2X-investointiedellytysten haasteiden ratkomiseen.”

LUTin asiantuntijoiden puheenvuorot konferenssissa 10–11.9.2024

• Tutkija Mari Tuomaala: Hydrogen and carbon value chains in green electrification (HYGCEL)
  • Professori Jero Ahola: Power-to-X Technology
  • Professori Kirsimarja Blomqvist: New digital forms of cross-sectoral collaboration: Case Fast Expert Teams & P2X investments