LUT University logo on a brick wall
Julkaistu 13.2.2017
Päivitetty 17.5.2022

LUT nimeää 14 uutta kunniatohtoria tohtoripromootionsa yhteydessä. Kunniatohtorin arvo on yliopiston korkein huomionosoitus. LUT:n uusien kunniatohtoreiden joukossa on tieteellisesti ja yhteiskunnallisesti ansioituneita vaikuttajia, kuten professoreja, yritysjohtajia sekä Myytinmurtajat-tv-sarjasta tunnettu tuotekehittäjä Jamie Hyneman.

LUTin kuudes juhlallinen tohtoripromootio järjestetään Lappeenrannassa 15.–16.6.2017.

Tekniikan kunniatohtorit

Johtaja Mika Anttonen

Energiayhtiö St1:n perustaja ja pääomistaja. Ennakkoluuloton energia-alan kehittäjä ja uudistaja, joka sopii LUT:n Trailblazer-strategian soihdunkantajaksi. Anttonen on myös LUT:n Advisory Boardin jäsen.

Professori Paula Eerola

Fysiikan tutkimuslaitoksen (HIP) johtaja, joka toimii myös Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunnan puheenjohtajana.

Tuotekehittäjä Jamie Hyneman

Tieteen ja teknologian popularisoija ja yrittäjämäisesti toimiva rohkea uudisraivaaja. Discovery-kanavan Myytinmurtajat-ohjelmaa 14 vuoden ajan luotsannut Hyneman on persoonallisella tyylillään edistänyt merkittävästi tekniikan koulutusalan kiinnostavuutta. Nykyisin Hyneman kehittää uusia teknologioita teollisuuden ja julkisen turvallisuuden tarpeisiin.

Professori Monika Ivantysynova

Useissa suomalaista konetekniikan tutkimusta arvioivissa toimikunnissa puheenjohtajana toiminut Ivantysynova on antanut arvokkaita neuvoja LUT:n konetekniikan tutkimuksen kehittämiseksi.

Professori Janusz Kacprzyk

Maailmanluokan asiantuntija sumeiden joukkojen ja pehmeän laskennan alalla. Hänen osaamisensa liittyy LUT:n strategiassa kestävyyteen, erityisesti vedenkäyttöön ja jätteisiin sekä digitalisaatiossa päätöksentekoon ja big dataan.

Professori Victor Karkhin

Valmistus- ja hitsaustekniikan asiantuntija on LUT:n School of Energy Systemsin pitkäaikainen tutkimusyhteistyökumppani.

Professori Kalle Lyytinen

Meritoitunut tietojärjestelmätutkija, jonka innovaatiotutkimus keskittyy siihen, kuinka digitaaliset innovaatiot muovaavat organisaatioita. Edustaa myös LUT:n poikkitieteellistä lähestymistapaa.

Johtaja Pekka Tiitinen

Suomen ABB Oy:n toimitusjohtajalla on ollut keskeinen rooli LUT:n Carelian Drives and Motor Center -tutkimusyksikön toiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä. LUT:n ja ABB:n tutkimusyhteistyön myötä LUT:stä on valmistunut huomattava määrä tekniikan tohtoreita ja diplomi-insinöörejä.

Kauppatieteiden kunniatohtorit

Professori Constance E. Helfat

Yksi maailman johtavista modernin strategiatutkimuksen asiantuntijoista. Helfat tekee aktiivisesti tutkimusyhteistyötä LUT:n strategiatutkijoiden kanssa, ja hänet on palkittu akateemisista ansioistaan LUT:n Viipuri-palkinnolla 2014.

Pääjohtaja, vuorineuvos Reijo Karhinen

Kokenut vastuullisen liiketoiminnan sekä osuustoimintayrittäjyyden johtaja ja vaikuttaja. Hänellä on pitkä kokemus OP-ryhmän johtotehtävistä, ja hän toimii myös useissa merkittävissä luottamustehtävissä, kuten Liikesivistysrahaston hallituksen puheenjohtajana.

Principal Associate, Christian H.M. Ketels

Harvardin tutkija, joka tunnetaan erityisesti Itämeren alueen kilpailukyvyn vuosittaisista seurantaraporteista. Ketelsin tutkimusteemat ovat hyvin lähellä LUT:n ydinaloja.

Bisnesenkeli Ari Korhonen

Yrittäjä, bisnesenkeli, kasvuyrityssijoittaja ja usean teknologia-alan yrityksen osakas. Korhonen on myös LUT:n alumni sekä yliopiston Advisory Boardin jäsen.

Johtokunnan jäsen Olli Rehn

Suomen Pankin johtokunnan jäsen, joka on sekä Suomessa että EU:ssa kokenut valtiomies ja vaikuttaja. Rehnillä on LUT:n painoaloihin kytkeytyvää laajaa osaamista elinkeino-, talous- ja innovaatioasioiden sekä energiapolitiikan johtamisesta.

Varatuomari Risto Voipio

Toimii useiden säätiöiden ja yhteisöjen, kuten Karjalan Kulttuurirahaston sekä Eevi ja Eemil Tannisen säätiön puheenjohtajana tai vastuuhenkilönä. Voipio on vuosien ajan osallistunut karjalaisen kulttuuriperinnön vaalimiseen ja rohkeaan kasvattamiseen LUT:n tieteen ja koulutuksen parissa.