Autumn image
Julkaistu 14.10.2024
Päivitetty 15.10.2024

LUT-yliopiston pääovella Lappeenrannan kampuksella seisoo parhaillaan kookas lasikuutio, jonka sisällä joukko opiskelijoita hautoo yötä päivää ideoita teknologiayritys ABB:n tarjoaman kestävyyshaasteen ratkaisemiseksi. Haaste liittyy yhtiön globaaliin jalanjälkeen ja siirtymään kohti kestävää, hiilineutraalia tulevaisuutta.

”Haastetta ratkovat tuotantotalouden opiskelijamme Ola Jomppanen ja kauppatieteiden opiskelijamme Henri Shibutani yhdessä kolmen sveitsiläisen opiskelijan kanssa. Mukana on myös fasilitaattori, tradenomi Aleksi Lehtinen, joka tukee ryhmän vuorovaikutusta ja varmistaa tehokkaan yhteistyön ja yritykselle parhaat mahdolliset tulokset”, selostaa LUTESin Alvar Joukamo.

Kyse on kansainvälisestä InCube Challenge -kilpailusta, johon osallistuu tänä vuonna seitsemän joukkuetta Suomesta, Saksasta ja Sveitsistä. Tempauksen nimi viittaa paitsi lasikuutioon myös yritys- ja ideahautomoihin, joiden tehtävänä on kehittää innovaatioihin perustuvaa uutta liiketoimintaa. Ratkaisut esitellään kilpailun finaalissa, joka pidetään startup-yritystapahtumassa Zürichissä 18. lokakuuta.

”Kilpailu on hyvä esimerkki LUTESin toiminnasta, jossa yritystoiminnasta kiinnostuneet opiskelijat pääsevät verkostoitumaan ja kehittämään liiketoimintaa ketterästi. Myös Lappeenrannan kaupunki tukee tätä tempausta kestävän innovatiivisen kehityksen puolesta”, Joukamo kertoo.

Yrittäjyysyhteisö LUTES auttaa ja tukee yrittäjyyttä suunnittelevia tai startupinperustamisesta haaveilevia opiskelijoita. Yhteisö toimii LUTin Lappeenrannan kampuksella, ja siihen kuuluu yli 800 jäsentä yli 20 eri opiskelualalta.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Alvar Joukamo, LUTES, puh. 040 128 2280, alvar@lutes.fi

Lue myös: