Julkaistu 6.6.2024
Päivitetty 6.6.2024
Kari Huhtala
Osuuskunnat ovat merkittävä osa Suomen taloutta. Tuottajaosuuskuntien ja niiden omistamien yhtiöiden liikevaihto on 14 miljardia vuodessa, kaikkien osuuskuntien 38 miljardia.
Pellervon osuustoimintajohtaja

Tuottajaosuuskuntien hallitusten muodostaminen kaipaa päivittämistä, kertoo LUTin tuore väitös. Kari Huhtalan tutkimus osoittaa, että osuuskuntien johtajien valintaprosessiin liittyy kiistanalaisia kysymyksiä.

”Osuuskuntien tulisi lisätä hallitustensa monimuotoisuutta ja kyseenalaistaa puhtaasti edustuksellinen hallitusmalli, koska se auttaa niitä selviytymään muuttuvista haasteista. Ulkopuolisia hallitusammattilaisia tulisi harkita, ja yrittää löytää enemmän naispuolisia ehdokkaita hallituksiin heidän pätevyytensä perusteella”, Huhtala sanoo.

Johtamisen näkökulmasta tutkimus suosittelee, että tuottajaosuuskuntien tulisi jatkuvasti keskittyä arvioimaan uudelleen hallitustensa kokoonpanoa nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimus ehdottaa myös, että tuottajaosuuskuntien tulisi määritellä hallitustensa valintakriteerit huomioimalla esimerkiksi markkinoiden ja sääntelyn haasteet, sisäiset tarpeet ja osuuskunnan kehitysvaiheet.

”Tutkimukseni liittyy julkiseen keskusteluun kestävistä liiketoimintamalleista, joissa yrityksen tavoitteiden tulisi olla muutakin kuin voiton maksimointia. Osuuskunnat ovat merkittävä osa Suomen taloutta. Tuottajaosuuskuntien ja niiden omistamien yhtiöiden liikevaihto on 14 miljardia vuodessa, kaikkien osuuskuntien 38 miljardia”, Huhtala toteaa.

Tiesitkö tätä osuuskunnista?

• investoivat Suomessa vuosittain 1,5 miljardia euroa
  • niillä on 7,6 miljoonaa jäsentä
  • yli 90 % aikuisväestöstä on vähintään yhden osuuskunnan jäsen
  • ovat merkittäviä toimijoita globaalisti elintarvike- ja metsäteollisuudessa, energiassa, terveydenhuollossa sekä päivittäistavarakaupassa, pankeissa ja vakuutusalalla.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Väitös lisää hallinnon alan ymmärrystä

Huhtala sanoo, että tuottajaosuuskunnat ovat keskeisiä toimijoita keskustelussa ilmastonmuutoksesta ja huoltovarmuudesta. Kuitenkin osuuskuntiin liittyvä tutkimus on jäänyt vähäiseksi verrattuna sijoittajaomisteisiin yrityksiin. Huhtalan väitöskirja Paradoxes of Director Selection in Agricultural Co-operatives: Understanding Boards’ Conformance and Performance Roles tarjoaa sekä akateemista että käytännön ymmärrystä osuuskunnista.

Kauppatieteen alan väitös tarjoaa laatuaan ensimmäisen katsauksen ja analyysin osuuskuntien halllinnon (governance) keskeisistä kysymyksistä osuuskuntien hallinnassa sekä tarjoaa tietopohjan tulevalle tutkimukselle ja keskustelulle. Väitös tunnistaa osuuskuntien hallituksen monimuotoisuuden haasteet sukupuolijakaumasta ja ulkopuolisten ammattilaisten käytöstä hallituksissa.

Väitös lisää hallinnon alan ymmärrystä tuomalla esiin hallituksen jäsenten valintaan liittyviä jännitteitä ja paradokseja. Se käsittelee myös osuuskuntien hallintoneuvostojen kehittyvää roolia Suomessa. Tutkimus antaa suosituksia ja tarjoaa ehdotuksia hallituksen kokoonpanon, hallituksen jäsenten valintamenettelyjen ja hallinnollisen kulttuurin kehittämiseksi osuuskunnissa.

Pellervon osuustoimintajohtaja
040 846 6704, kari.huhtala@pellervo.fi

MMM Kari Huhtalan kauppatieteiden alaan kuuluva väitöskirja Paradoxes of Director Selection in Agricultural Co-operatives: Understanding Boards’ Conformance and Performance Roles tarkastetaan 7.6.2024 klo 12 LUT-yliopiston auditoriossa 1316 ja etänä. Vastaväittäjänä toimii professori Morten Huse, BI Norwegian Business School, Norja. Kustoksena toimii professori Iiro Jussila LUT-yliopistosta.