A woman in a clothing shop
Julkaistu 22.8.2024
Päivitetty 22.8.2024

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, kuten vaatteiden valmistaminen kierrätetystä materiaalista, voi vähentää ympäristökuormitusta. Se ei kuitenkaan välttämättä paranna vaateteollisuuden sosiaalisia haasteita. Tämä käy ilmi Anna Härrin tuoreesta ympäristötekniikan alan väitöskirjatutkimuksesta LUT-yliopistossa.

”Kiertotalous on suunniteltu vastaamaan ympäristöllisiin – ei sosiaalisiin – haasteisiin. Joissain tapauksissa kiertotalouden toimintamallit saattavat myös luoda uusia ongelmia erityisesti globaalissa etelässä, jossa tehdään suurin osa suomalaistenkin vaatteista”, sanoo Härri.

Globaaliin etelään kuuluvat käytännössä niin sanotut kehitysmaat. Anna Härri teki tutkimuksensa Intiassa, joka on keskeinen tuotantomaa tekstiiliteollisuudessa.

Vaatebrändeiltä tarvitaan vastuullisuustekoja

”Kiertotalouteen siirtyminen ei näillä näkymin takaa sitä, että esimerkiksi huonot työolot tai tulot globaalissa etelässä paranisivat. Työntekijät, yrittäjät ja raaka-aineiden tuottajat saattavat joutua jopa huonompaan asemaan, jos esimerkiksi muodin kulutus ja raaka-aineiden tuonti länsimaihin vähenevät”, Härri toteaa. 

Hänen mukaansa vaatebrändit ja valtiot ovat keskeisessä asemassa siirtymän oikeudenmukaisuuden varmistamiseksi. 

”Brändien tulee toimia ennakoivasti ja osallistua uudenlaisten toimintamallien aiheuttamiin kustannuksiin sekä kompensoida haittoja, joita muutoksesta voi aiheutua heidän tuotantoketjujensa työntekijöille. Lisäksi globaalin etelän valtioiden tulee muun muassa parantaa yhteiskunnan turvaverkkoja ja luoda mahdollisuuksia uudelleenkouluttautumiseen.” 

left

Tilaa Curious People -uutiskirje

right

 

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Miten kuluttaja voi tukea vaateteollisuuden oikeudenmukaisuutta? 

Härrin mukaan on tärkeää, että kuluttajat suosivat kierrätystä ja uudelleenkäyttöä, mutta myös sosiaaliset kysymykset tulee muistaa kaupoilla. Kuluttaja voi tukea oikeudenmukaisempaa vaateteollisuutta vaatimalla brändeiltä tekoja ja tukemalla vastuullisempia vaatemerkkejä. 

”Intialaisia tai muita globaalissa etelässä tehtyjä tuotteita voi hyvin ostaa, mutta tällöin tulee kiinnittää huomiota brändin vastuullisuustekoihin. Hyviä brändejä löytyy kyllä.”

Kiertotalous tarkoittaa tekstiiliteollisuudessa muun muassa vaatteiden uudelleenkäyttöä, kierrätetyn materiaalin käyttöä vaatetuotannossa ja vaatejätteen kierrättämistä uusiokäyttöön. Lisäksi se voi tarkoittaa vaatteiden laadun parantamista ja käyttöiän pidentämistä. 

”Kiertotalouteen pitää siirtyä nopeasti, koska ympäristön kuormitusta pitää vähentää. Olemme vasta alkutaipaleella, mutta siirtymän odotetaan kiihtyvän lähivuosina.”

Anna Härrin väitöstilaisuus on Lahdessa 23.8.2024. 

Lisätietoja:

left

Väitöskirjatutkija Anna Härri, puh. 0400 878 205, anna.harri@aalto.fi 

right

Lue seuraavaksi: