Toimitusketjujen epäsuorat hiilidioksidipäästöt voivat aiheuttaa jopa 90 prosenttia yrityksen kokonaispäästöistä. LUT-yliopistossa tuotantotalouden alalta väittelevän Harri Pyykön mukaan toimitusketjujen hiilestä irtautuminen vaatii uudenlaista yhteistyötä, vastuullista digitalisaatiota ja systeemisen ajattelun kehittämistä.
Toimitusketjuverkoston epäsuorilla hiilidioksidipäästöillä tarkoitetaan päästöjä, joita syntyy, kun tuotetta tai palvelua ja sen osia tai raaka-aineita kuljetetaan eri osapuolten välillä jopa eri maanosissa. Merkittävät päästövähennykset eivät onnistu ilman mittavia investointeja vähäpäästöisiin tai päästöttömiin kuljetustapoihin. Lisäksi tarvitaan uusia innovaatioita.
”Logistiikka-ala tuottaa noin 15 prosenttia globaaleista hiilidioksidipäästöistä, ja sen osuus on voimakkaassa kasvussa, kun energiantuotannon ja yritysten suorien päästöjen määrä vähenee jatkuvasti. Niinpä logistiikka-alaan kohdistuu voimakas ulkoinen paine riippuvuuden vähentämiseksi fossiilisista polttoaineista”, sanoo Pyykkö.
Tilaa Curious People -uutiskirje
Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.
Ostajalla on vaikutusvaltaa, mutta myös yhteistyötä tarvitaan
Yritysten epäsuoria päästöjä pitää vähentää radikaalisti. Pyykön mukaan se onnistuu parhaiten hyödyntämällä ohjaavaa vaikutusvaltaa, jota esimerkiksi raaka-aineiden tai komponenttien ostajalla on suhteessa tuotteiden toimittajiin ja heidän käyttämiinsä kuljetuksiin. Lisäksi yhteistyötä eri toimialojen välillä tulisi lisätä merkittävästi.
Pyykkö tarkastelee väitöskirjassaan digitalisaation tuomia mahdollisuuksia sekä vakiintuneiden toimintatapojen ja ajattelumallien muuttamisen merkitystä. Tutkimustulosten perusteella päästöjen vähentämiselle on vielä monia käytännön esteitä, siiloja ja eturistiriitoja toimijoiden välillä. Ne tulisi saada ratkaistua, jotta kuljetusten päästöt saataisiin käännettyä laskuun toimitusverkostoissa.
Pyykkö nostaa väitöstutkimuksessaan esiin seuraavia haasteita:
- Pitkän aikavälin päästövähennystavoitteet on integroitu puutteellisesti lyhyen aikavälin strategioihin.
- Laajempaa muutosta tukevia ulkopuolisia tahoja, kuten palvelumuotoilijoita ja tutkimuslaitoksia, hyödynnetään liian vähän.
- Horisontaalisen, tiettyä toimialaa hyödyttävään yhteistyöhön liittyy vaikeuksia esimerkiksi kilpailijoiden välillä.
- Digitalisaatioon liittyvät uuden tyyppiset kyberturvallisuusriskit vaativat varautumista.
”Eri toimialojen ja epätyypillisten toimijoiden välinen laajempi yhteistyö tarvitsee pohjakseen yhteisen tahtotilan kohti systeemistä hiilestä irtautumista, joka tarkoittaa jatkuvaa iterointia, poisoppimista ja yhteistä suuntaa kohti parasta mahdollista ratkaisua. Tällainen kehitystyö vaatii myös julkisen sektorin tukea ja erilaisten fasilitaattorien hyödyntämistä sekä poikkitieteellisen tutkimuksen lisäämistä”, Harri Pyykkö kiteyttää.
Lisätietoja:
Harri Pyykkö, erikoistutkija, VTT Technical Research Centre of Finland
puh. 040 158 9592