Julkaistu 24.9.2024
Päivitetty 24.9.2024

Kestävän kansainvälisen liiketoiminnan on etsittävä alati uusia ratkaisuja sääntelyvaatimusten, kuluttajien tietoisuuden ja teknologioiden muuttuessa ja kehittyessä. Kun kestävyys juurtuu yhä syvemmälle globaaliin markkinaympäristöön, yritysten on integroitava nämä periaatteet entistä syvemmälle strategioihinsa ja toimintoihinsa.

LUT-kauppakorkeakoulun uusi englanninkielinen kandidaattiohjelma Sustainable International Business (SIB) valmistaa opiskelijoita tuleviin muutoksiin. Ensimmäinen opiskelijaryhmä aloitti ohjelmassa elokuussa.

”Työskentelemällä tiiviisti alan asiantuntijoiden kanssa suurista kansainvälisistä yrityksistä pieniin yrityksiin, ohjelma tarjoaa opiskelijoille ensikäden näkemyksen uusimmista käytännöistä ja haasteista, joita monikansalliset yritykset kohtaavat”, kertoo ohjelmajohtaja, tutkijatohtori Sina Mortazavi LUT-kauppakorkeakoulusta.

”Opiskelijat saavat sekä teoreettista tietoa että käytännön näkemyksiä. Opetussuunnitelma, joka sisältää asiantuntijaluentoja erikokoisten yritysten edustajilta, antaa opiskelijoille käytännön tietoa kestävyysongelmista ja innovatiivisista ratkaisuista todellisissa tilanteissa.”

Lisäksi SIB-ohjelma painottaa taitojen kehittämistä, kuten strateginen päätöksenteko, eettinen johtajuus ja mukautumiskyky. Valmistuneet ovat tietoisia nykyisistä kestävyyssuuntauksista, mutta myös kykeneviä johtamaan muutosta kohti nykyistä kestävämpää globaalia liiketoimintaympäristöä.

Mortazavi, joka pitää paljon opettamisesta, kertoo olevansa omistautunut tarjoamaan opiskelijoille arvokasta sisältöä, joka valmentaa heistä kilpailukykyisiä toimijoita työmarkkinoille.

”Opiskelijat pääsevät kehittämään vahvan ymmärryksen kestävän liiketoiminnan käytännöistä koko opintojensa ajan – he saavat parhaat mahdolliset eväät menestyäkseen urallaan ja tehdäkseen positiivisen vaikutuksen maailmaan.”

Sina Mortazavi
Sina Mortazavi

Kolme keskeistä haastetta, joita yritykset kohtaavat

1 Sosiaalisen kestävyyden merkitys. Monet yritykset mieltävät kestävyyden yksinomaan ympäristöasioiksi – jotka ovat epäilemättä tärkeitä – mutta sosiaalisella kestävyydellä on myös merkitystä. Tämä laajempi lähestymistapa sisältää yhteisön hyvinvoinnin parantamisen ja paikallisten väestöryhmien voimaannuttamisen sekä kotimaassa että kohdemaissa. Tärkeitä elementtejä ovat esimerkiksi työpaikkojen luominen, työelämän tasa-arvo, turvallisuuden parantaminen ja koulutusmahdollisuudet. Näitä voidaan usein käsitellä yritysten yhteiskuntavastuu (CSR) -strategioiden kautta, jotka soveltuvat sekä suurille että pienille yrityksille.

2 Kestävyyspolitiikan ja -standardien päivitysten nopeus. Tämä aiheuttaa merkittävän haasteen. Teollisuuden on sopeuduttava vauhdilla, mikä edellyttää asiantuntijoita, jotka voivat saumattomasti integroida muuttuvat säädökset osaksi liiketoimintaa.

3 Katkos päättäjien ja teollisuuden edustajien välillä. Tämä koskee uusien kestävyysstandardien ymmärtämistä ja viestintää. Päättäjillä voi olla vaikeuksia viestiä uusien säädösten vaikutuksia, jos he eivät ymmärrä teollisuuden kontekstia. Vastaavasti teollisuuden asiantuntijoiden voi olla vaikea ymmärtää, mitä heiltä odotetaan säädösten noudattamisen suhteen.

SIB houkutellut merkittävän määrän hakijoita

Mortazavi suosittelee vahvasti SIB-ohjelmaa kaikille, jotka haluavat uran liiketoiminnan parissa tai kestävyyteen liittyvissä tehtävissä kansainvälisissä organisaatioissa, sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.

”SIB-ohjelma varustaa opiskelijat harjoittamaan eettistä liiketoimintaa ja tekemään päätöksiä, jotka edistävät entistä parempaa tulevaisuutta itsellemme ja tuleville sukupolville.”

Mortazavin mukaan SIB-ohjelma on jo herättänyt huomattavaa kiinnostusta houkutellen merkittävän määrän hakijoita. Mortazavi uskoo, että tämä innostus kertoo opiskelijoiden kasvavasta halusta perehtyä syvällisesti kestävään kansainväliseen liiketoimintaan.

Ensimmäisenä vuonna SIB-ohjelmaan haki 649 ensisijaista hakijaa sijoittuen Suomen kärkeen samojen hakijamäärien kanssa kuin Aalto-yliopiston taloustieteen ohjelma. LUTin ensisijaisista hakijoista 576 oli kansainvälisiä, mikä tekee SIB-ohjelmasta Suomen ykkösen kansainvälisten hakijoiden määrässä (yliopistot, jotka tarjoavat englanninkielisen kandidaatin tutkinnon liiketaloustieteissä).

Hyväksyttyjen määrä suhteessa hakijoihin oli kansallisessa vastaavien ohjelmien vertailussa kaikkein tiukin.

”LUT-kauppakorkeakoulun opetussuunnitelman korkea taso varmistetaan tutkijoillamme, joista monet ovat mukana SIB-ohjelman opetuksessa. Viimeisimmässä tieteenalakohtaisessa THE-rankingissa tutkimuksemme laatu arvioitiin toiseksi parhaaksi koko maailmassa."

”Olen optimistinen ohjelman laajentumispotentiaalin ja sen tulevaisuuden suhteen. SIB on valmis nousemaan yhdeksi Suomen johtavista liiketaloustieteellisistä kandidaattiohjelmista.”

Lue myös: