Julkaistu 11.10.2024
Päivitetty 11.10.2024

Eteläkarjalaiset pk-yritykset ovat vasta vastuullisuuspolun alkutaipaleella. Alueen pk-yrityksistä 35 prosentilla on ympäristövastuustrategia tai -tavoitteet, 48 prosentilla ei.

Strategian ja tavoitteiden puuttuminen heijastuu suoraan yritysten toimintaan. Yritykset, joilla on laaja vastuullisuusstrategia, ovat panostaneet keskimäärin enemmän yritysvastuutoimiin kuin yritykset, joilla on kapea tai ei lainkaan vastuullisuusstrategiaa.

Laajan kestävyysstrategian yritykset panostavat eniten esimerkiksi kestävien materiaalien käyttöön, resurssien kulutuksen minimoimiseen ja vaarallisten tai myrkyllisten materiaalien käytön vähentämiseen.

”Yritykset, joilla on laaja vastuullisuusstrategia, tekevät enemmän ympäristöön kohdistuvia parannuksia kuin yritykset, joilla tuo strategia on vähäisessä asemassa tai se puuttuu kokonaan. Yritysvastuutoimet kohdistetaan eniten asiakkaisiin ja vähiten yhteiskuntaan laajemmin”, sanoo tutkijatohtori Anna Vuorio LUT-kauppakorkeakoulusta.

Jos yrityksellä on kapea vastuullisuusstrategia tai sitä ei ole lainkaan, toimet jäävät lähinnä jätteiden ja päästöjen vähentämiseen.

Suurimmat esteet vastuullisuustoimille ovat kannattavuus ja kysynnän puute

Tilanne käy ilmi LUTin toteuttamasta kyselystä, joka suunnattiin pienille ja keskisuurille yrityksille Etelä-Karjalassa. Kyselyn avulla selvitettiin vastuullisuuden nykytilaa alueen pk-yrityksissä. Kyselyyn vastasi 137 alueen yrityksen edustajaa. Aineisto kerättiin kesä–elokuussa 2024.

”Kyselyn perusteella kestävyys nähdään yrityksissä tärkeänä, mutta vajaa puolet ei sisällytä sitä strategiaansa tai tavoitteisiinsa. Suurimmat esteet vastuullisuustoimille ovat kannattavuus ja taloudellisten resurssien sekä kysynnän puuttuminen”, sanoo Vuorio.

Liiketoiminnan puolella vastuullisuus keskittyy arvoa luoviin toimintoihin, kuten tuotteiden ja palveluiden vastuullisuuden lisäämiseen sekä yhteistyöhön vastuullisten yritysten kanssa. Vähiten vastuullisuutta on hyödynnetty tuotteiden hinnoittelussa, voittomarginaalien kasvattamisessa sekä yrityksen positioinnissa. Yritykset, joilla on laaja vastuullisuusstrategia, ovat edellä myös näissä toimissa.

Kysely oli osa VALVE-hanketta – vastuullisuusosaamista ja -verkostoja Etelä-Karjalaan – jota toteuttavat yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulu, Lappeenrannan kaupunki ja LUT-yliopisto.