Tällä sivulla
Sehän on homeessa! Herkulliseksi tarkoitettua juomaa valmistettiin ensin vaatehuoneessa, mutta erä ei onnistunut, koska tilassa oli liikaa pölyä. Tästä ei lannistuttu, ja ensimmäinen onnistunut satsi valmistui myöhemmin tamperelaisen purkutalon saunassa 200 litran astiassa. Tätä nykyä The Good Guys -yritys pullottaa Pirkkalassa viikon aikana jopa 17 000 pulloa suosittua kombucha- teejuomaa. LUT-alumni Markus Klöf päätyi mukaan yritykseen erinäisten laskuvarjohyppyjen, tv-mainoksen ja tapahtumatuotantojen kautta.
Elämme nyt kombuchan, fermentoidun eli hapatetun teejuoman kolmatta tulemista. Suosio johtuu Klöfin mukaan terveysbuumista ja useista isoista megatrendeistä: vähäsokeristen vaihtoehtojen kysynnästä, hapatettujen tuotteiden ja alkoholittomien juomien noususta sekä luomuilusta.
Kombuchasta on tullut maailmalla miljardibisnes. Maailmanlaajuisen myynnin on arvioitu kasvavan noin 4,9 miljardiin euroon vuoteen 2025 mennessä. Pirkkalalainen The Good Guys myy tuotteitaan Suomessa verkkokaupassaan sekä isojen kauppaketjujen kautta, lisäksi tuotteita myydään Ruotsiin. Tavoitteena on laajentaa myyntiä muihinkin maihin.
"Suomi on aina ollut edellä terveys- ja hyvinvointituotteiden kehittelyssä ja myynnissä muihin Pohjoismaihin verrattuna. Virossakin on enemmän kompucha-panimoita kuin esimerkiksi Ruotsissa", The Good Guysin myynnistä, markkinoinnista ja tapahtumista vastaava Klöf sanoo.
Kombucha valmistetaan teestä ja sokerista hiivojen ja bakteerien avulla käyttämällä.
"Kombucha on yli 2 000 vuotta vanha keksintö, mutta länsimainen noste juoman ympärillä on tuoreempi ilmiö. Suomessa Chymos teki kombuchaa 1970-luvulla nimellä Volgan sieni, mutta kylmälaitteet eivät olleet tuolloin vielä niin kehittyneitä kuin nyt. Niinpä kylmäsäilytyksen vaativa kombucha kehitti lämpimässä pulloihin vaaratonta kombuchakasvustoa, mikä oli kuluttajille liian eksoottista."
Haastatteluhetkellä Klöfillä on testauksessa yrityksen tekemä teepohjainen energiajuoma. Klöf kertoo, että kaveriporukan perustamassa yrityksessä ideoidaan koko ajan uusia tuotteita. Klöfin puoliso Kirsi Seivo on kirjoittanut kirjan kombuchasta yhdessä firman perustajan ja toimitusjohtajan Krister Hällin kanssa ja myynnissä on myös kombuchan kotivalmistuspakkausta, teetä ja vaatteita.
"Haluamme kuitenkin mennä laatu edellä. Kuten Krister sanoo, että juo mieluummin kuumaa vettä kuin pussiteetä. Se kertoo jotain perusmentaliteetistamme", Klöf naurahtaa.
Ihmettelijöiltä voi kysyä, mikä sinua estää?
Klöf sai viimeisteltyä gradunsa ja valmistui kauppatieteiden maisteriksi 2020, vajaat 20 vuotta siitä, kun aloitti opintonsa.
"Olen esimerkki siitä, että koskaan ei ole liian myöhäistä valmistua", hän sanoo nauraen.
Tänä vuonna nelikymppisiään juhliva Klöf on ainakin jossain määrin asettunut aloilleen, sillä hän on viihtynyt Tampereella jo vuosia. Sitä ennen Klöf ehti asua useamman vuoden kaukana Pohjolasta Yhdysvalloissa, Australiassa ja Aasiassa – hypätä laskuvarjohyppyjä, sukellella ja hankkia uusia kokemuksia.
"Muistan, että moni hämmästeli sitä, että lähdin Suomesta ja asuin ulkomailla. Sanoin aina ihmettelijöille, että mikä sinua estää. Pointti on siinä, että kaikkea ei voi saada. Harva voi hankkia kalliin omakotitalon ja heittäytyä silti reppureissaajaksi. Kun asuin ulkomailla, siivosin vessoja ja tein kokin hommia."
Sosiaalisena luonteena Klöfillä ei ole ollut vaikeuksia tutustua uusiin ihmisiin, päinvastoin. Klöfin ei ole koskaan tarvinnut hakea töitä – häntä on aina pyydetty töihin. Klöfin mukaan kyse on ennen kaikkea hyvistä verkostoista, jotka alkoivat muodostua jo LUTissa opiskellessa.
"En voi liikaa korostaa verkostojen merkitystä. Esimerkiksi vanha opiskelukaveri on saattanut tarvita firmaansa sitä osaamista, jota minulla on, ja keksinyt soittaa minulle. Ja kun hoitaa työnsä mallikkaasti, se kantaa jatkossa."
Klöf korostaa, ettei verkostojen hyödyntäminen onnistu ilman aitoa yhteyttä. Jos ottaa toiseen yhteyttä aina vain hyötymistarkoituksessa, taktiikka ei kanna kovin pitkälle. Suomessa on tunnetusti pienet piirit.
"Sitä kuvastaa sekin, että minun vanhempani ja puolisoni vanhemmat asuvat 500 metrin päässä toisistaan."
Onko niin, että kuopusten on pakko ponnistella?
Klöf oli taannoin Teneriffalla tekemässä mainoskuvauksia Ylelle, ja vastanäyttelijä sattui asumaan Tampereella. Sinne päätyi sitten Klöfkin, ja siellä hän myöhemmin tutustui myös Krister Hälliin. Klöf kehuu ajatushautomoita ja fyysisten tilojen roolia työkuvioiden kehittelyssä.
"Kun eri alojen ihmiset ovat saman katon alla, solmii luonnostaan uusia kontakteja. Asiastaan innostuneiden ja intohimoisten ihmisten lähellä työskentely innostaa myös itseä."
Klöf on ollut perustamassa tai muuten mukana useissa eri start upeissa vuosien aikana. Hän ehti toimia myös useissa tapahtuma-alan tuotannoissa kymmenisen vuotta, ennen kuin koronapandemia pysäytti alan. Esimerkiksi teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushissa Klöf vastasi 1 700 vapaaehtoistyöntekijän töiden koordinoinnista. Flow Festivaleilla hän oli aluetuotannon koordinaattorina useampaan kertaan. Klöf paahtoi töitä lähes tauotta tapahtumasta toiseen, toisinaan kahdessa projektissa yhtä aikaa.
"Työ tuotannoissa oli haastavaa ja vaativaa, mutta myös hauskaa ja antoisaa. Minulle muodostui vuosien aikana niin spesifinen profiili tuotannoissa, että yksi projekti ruokki aina toisen."
Klöf uskoo, että urapolkuun on vaikuttanut sekin, että hän on kolmas lapsi perheessään. Kuopuksena Klöf oli mielestään aina kyvyttömin sisaruksista, muut olivat koko ajan viisaampia ja kypsempiä.
"Minun piti ponnistella. Ja varmasti sain nuorimmaisena muita sisaruksia enemmän vapautta, mikä kasvatti itsenäiseksi".
Vaikka Klöf olisi asettunut aloilleen, hän ei vieläkään kaihda uusia haasteita. Klöf hankki hiljan oman purjeveneen ja on harjoitellut yksinpurjehdusta. Näin siitä huolimatta, että hän inhosi lapsuudessaan vesillä oloa. Klöfin isä on intohimoinen purjehtija, joka lähetti nuoren Klöfin takaisin kotiin kesken perheen venereissun, kun Klöf ei osannut vanhempiensa mielestä käyttäytyä.
"Se kasvatti kummasti luonnetta!"
Markus Klöf
- Syntynyt Espoossa, asuu Tampereella.
- Opiskeli LUTissa kansainvälistä markkinointia vuosina 2003–2008, valmistui maisteriksi 2020. Oli vaihto-opiskelijana Yhdysvalloissa.
- Vastaa myynnistä, markkinoinnista ja tapahtumista The Good Guys -yrityksessä Pirkkalassa.
- Toimi aiemmin tuotannoissa useissa eri tapahtumissa 10 vuotta, pisimpään Flow-festivaaleilla ja teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushissa.
- Ollut perustamassa useita start upeja: Good Guys Oy, Glowway Oy, Burning Henhouse (OÜ), Stream Events Oy, Streamroller Oy, Tampere Startup Hub Oy. Perustanut yhdistykset Tampere Startup Hub Ry ja Tribe Tampere.
- Oli projektipäällikkönä Birdman-laskuvarjopuvun kehittäneessä yrityksessä.
- Oli ehdolla kuntavaaleissa 2021, ei tullut valituksi. Oli edelliskaudella Tampereen kaupungin varavaltuutettu ja varajäsen Tampereen elinvoima- ja osaamislautakunnassa.
- Hallituksen jäsen FInnpark Oy:ssa.
- On harrastanut sukeltamista, vuorikiipeilyä ja laskuvarjohyppäämistä sekä BASE-hyppyjä, uusin harrastus purjehtiminen.
Lue lisää erikoishaastatteluja:
Tutustu LUTin ihmisiin
- Sami Saarenkedosta piti tulla rokkitähti, mutta hän valloitti estradin modernina dekaanina
- ”On tämä ollut hurjaa humppaa”, sanoo LUT-yliopiston koulutusta uudistanut vararehtori Jaana Sandström ja ryhtyy painiin oriin kanssa
- Tässä on mies, joka vei LUT-kauppakorkeakoulun maailmalle ja jolle opiskelijat perustivat fanisivuston someen – Kalevi Kyläheiko on persoona, joka muistetaan
- ”Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu”, sanoo bisnesvaikuttaja Tuomo Rönkkö
Katso myös tämä alumnitarina
LUT School of Business and Management täyttää 30 vuotta 2021. Juhlavuoden kunniaksi julkaisemme Schoolin entisten ja nykyisten työntekijöiden sekä alumnien henkilöhaastatteluja.