LUT University – THE rankings
Julkaistu 9.10.2024
Päivitetty 9.10.2024

Times Higher Educationin (THE) vuoden 2025 ranking osoittaa, että LUT on vakiinnuttanut asemansa maailman parhaiden yliopistojen joukossa. LUT pysyi edelleen sijoilla 251–300, vaikka vertailuun osallistui 185 yliopistoa enemmän kuin edellisessä vertailussa. Viime vuonna LUT sijoittui 300 parhaan joukkoon 1 907 yliopiston joukossa.

”Pitkäjänteinen työmme kantaa edelleen upeasti hedelmää. Samalla yliopistojen taso kovenee jatkuvasti, mikä vaatii meiltä yhä enemmän työtä asemamme säilyttämiseksi ja parantamiseksi, kertoo Jari Hämäläinen, LUT-yliopiston tutkimuksesta ja innovaatioista vastaava vararehtori.

Yritysyhteistyössä ja kansainvälisyydessä huomattavaa parannusta

THE-ranking arvioi yliopistovertailussaan viittä eri osa-aluetta, joita ovat opetus, tutkimusympäristö, tutkimuksen laatu, yritysyhteistyö ja kansainvälisyys. Tutkimuksen laatu oli edellisvuosien tapaan LUTin vahvin osa-alue.

Lisäksi LUT paransi asemiaan varsinkin yritysyhteistyössä ja kansainvälisyydessä, jossa se nousi ensimmäistä kertaa maailman parhaan 25 prosentin joukkoon. Se tarkoittaa, että kansainvälisten opiskelijoiden ja henkilökunnan osuus on kasvanut. Nousun myötä LUT sijoittuu maailman parhaaseen neljännekseen neljässä osa-alueessa viidestä.

”Laadukas tutkimus on kaiken perusta, mutta on myös upeaa huomata, että yritysyhteistyön ja kansainvälisyyden kehittäminen näkyy ranking-sijoituksissamme”, Hämäläinen jatkaa.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Times Higher Education (THE) laittaa rankingeissaan maailman parhaita yliopistoja paremmuusjärjestykseen. Syksyisin julkaistava THE World University Rankings on sen rankingeista tunnetuin ja samalla yksi maailman arvostetuimmista yliopistorankingeista. Tällä kertaa THE:n listauksessa oli mukana kymmenen suomalaista korkeakoulua, joiden joukossa LUT sijoittui jälleen kolmen kärkeen.

LUT on menestynyt viime aikoina hyvin myös THE:n teemakohtaisissa rankingeissa. Viime keväänä julkaistussa THE 2024 Impact Ranking -vertailussa LUT sijoittui maailman kymmenen parhaan yliopiston joukkoon ilmastoteoissa. THE-rankingin uudet tieteenalakohtaiset listaukset julkaistaan myöhemmin tänä syksynä.

Lue myös: