LUT-yliopisto – Tohtoripromootio
Julkaistu 21.8.2024
Päivitetty 21.8.2024

LUTiin palkataan yhteensä 44 uutta tohtorikoulutettavaa ensi tammikuun loppuun mennessä. Puolet heistä palkataan jo tänä syksynä. Tällä hetkellä LUTiin haetaan kahta kestävyysmurroksen tutkijaa. Hakuaika päättyy elokuun lopussa.

“Tohtorikoulutus ei palvele pelkästään akateemista uraa, vaan myös yrityksiä. LUT kouluttaa tohtoreita vaativaan tutkimus- ja kehitystyöhön yrityksissä ja vientiteollisuudessa”, vararehtori Jari Hämäläinen painottaa.

LUT on mukana yhdessä Suomen Akatemian rahoittamassa lippulaivassa nimeltä Doctoral education pilot for Mathematics of Sensing, Imaging and Modelling. Lisäksi LUTiin rekrytoitavat tohtorikoulutettavat sijoittuvat seuraaville tutkimusaloille:

• Circular Materials Bioeconomy Network: From bio-based resources to advanced materials
  • Finnish Doctoral Program Network in Artificial Intelligence
  • Doctoral pilot in software engineering
  • Graduate school in particle and nuclear physics
  • Sustainability transformations

Rekrytoinnit kuuluvat opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoittamaan tohtorikoulutuspilottiin, jossa yliopistoihin palkataan tuhat uutta nuorempaa tutkijaa kolmeksi vuodeksi suorittamaan tohtorin tutkintoa. Pilotteihin rekrytoitavien väitöskirjatutkijoiden myötä LUTista voi lähivuosina valmistua jopa 100 tohtoria vuodessa.

Tohtorikoulutuspilotin tavoitteina on lisätä päätoimisesti tehtävää tutkimustyötä ja valmistuvien tohtorien määrää sekä vahvistaa tohtorikoulutuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Tohtoritason osaamista tarvitaan lisää esimerkiksi terveydenhuollon sekä puhtaan teollisuuden ja ympäristön kehittämisessä.