Duuniday, LUT, ihmisiä puhumassa
Julkaistu 19.11.2024
Päivitetty 19.11.2024

Tällä sivulla

LUT tarjoaa yrityksille yhteistyömahdollisuuksia esimerkiksi teknisen tuotekehityksen, liiketoiminnan kehittämisen, rekrytoinnin ja opinnäytetöiden sekä koulutuksen saralla. Lahden tiedepäivässä marraskuussa käydyssä työelämäprofessorien keskustelussa nostettiin esiin alumniyhteistyö, myynnin osaaminen ja tulevaisuuden rekrytointivaatimukset.

left

1 Opiskelijayhteistyö ja työvoiman saanti

Noin puolet viime vuosina LUTista valmistuneista on tehnyt gradunsa yritykselle.

Työelämäprofessori Harri Koposen mukaan opinnäyteyhteistyö on hyvä väylä pistää jo etukäteen merkille yrityksen kannalta potentiaaliset työntekijät.

”Opiskelijoita kannattaa ottaa yrityksiin jo harjoitustyövaiheessa ja kanditöissä, ei ole pakko odottaa lopputyövaiheeseen. Osaaminen siirtyy LUTista yrityksiin ja osaaminen on se, jolla yritys menestyy”, Koponen summaa.

Koponen toivoo, että tulevaisuudessa suomalaisessa työelämässä painotettaisiin enemmän osaamista kuin suomen kielen täydellistä osaamista. Koponen toteaa, että hyvä myynti koostuu paitsi myyntiosaamisesta ja teknisestä osaamisesta, myös ja kielen ja kulttuurin tuntemuksesta.

”Mitä jos tarvitsemmekin ihmisiä, jotka puhuvat arabiaa, swahilia tai farsia, ja jotka ovat upeita luttilaisia. Kerätään maailmalta meille fiksut tyypit ja löydetään rohkeus valita parhaat ihmiset erilaisiin tehtäviin. Ajatellaan ja tehdään mahdollisimman isosti – se on luttilaista”, Koponen sanoo.

Hän lisää, ettei yrityksissä tarvitse tietää, kuka yliopistossa on juuri sen oman yrityksen kannalta paras asiantuntija. Työelämäprofessorit vievät omalta osaltaan tietoa yrityksiin.

”LUT on pohtinut, miten päästään maailman parhaaksi juuri siinä omassa jutussa, joten meille saa soittaa. Jos emme tiedä, otamme selvää.”

right
Harri Koponen
Ajatellaan ja tehdään mahdollisimman isosti – se on luttilaista.
Harri Koponen
työelämäprofessori
left
Jussi Rissanen
Jussi Rissanen
right

2 Myynti ja markkinointi

Lahdessa alkaa syksyllä 2025 strategisen myynnin maisteriohjelma sekä LUTin uudistunut Executive MBA -täydennyskoulutusohjelma (EMBA). 

Työelämäprofessori Jussi Rissanen on EMBA:n johtava valmentaja eli opiskelijoiden tuki 2,5 vuoden opintojen ajan. Rissanen sanoo, että Lahdesta on mahdollista tehdä myynnin pääkaupunki Suomeen.

”EMBA on komeetta, joka nousee taivaalle säteilemään. Jos tunnistatte jo nyt, että teillä on tuote, joka pitäisi myydä, ottakaa yhteyttä EMBA:n tiimoilta. Johtajan kokonaisvaltaista toimintakykyä buustaava täydennyskoulutusohjelma auttaa kasvamaan johtajana, työkaverina ja ylipäätään ihmisenä. Johtajan hyvinvointi säteilee työyhteisöön ja yrityksen tulokseen”, Rissanen sanoo.

Rissanen uskoo, että tulevaisuudessa, kun koneet ottavat yhä enemmän työtehtäviä hoitaakseen, puhutaan enemmän siitä, millaisia ihmisiä olemme.

”Tekoäly poistaa tyhmän myynnin ja koneet hoitavat yksinkertaiset kaupat. Ihmistä tarvitaan silti edelleen. Karisma, läsnäolo, kuunteleminen – kaikki huipputärkeitä asioita myyjälle, ja kaikki nämä ovat opeteltavia ominaisuuksia.”

Rissasen mukaan akateeminen maailma tarjoaa bisnesälykkyyttä, ja yritysten kannattaa hyödyntää tieto, jota ilman ei pärjää.

”Tulevat kansainväliset myyntiyksiköt menestyvät, jos tiimissä on myös akateemista osaamista. EMBA mahdollistaa yrityksen tarpeisiin sopivan täydennyskoulutuksen räätälöimisen.”

left

3 Alumniyhteistyö kantaa kauas

Harri Koposen tehtäviin työelämäprofessorina kuuluu keskeisesti alumniyhteistyö. Koponen oli ideoimassa esimerkiksi LUTin viime keväistä Homecoming Day (HCD)-alumnitapahtumaa, josta tuli huikea menestys, kun lähes 2500 alumnia halusi tulla juhlistamaan entistä opiskelupaikkaansa Lappeenrantaan.

Työelämäprofessori Sami Sykön mukaan HCD-tapahtumassa näkyi LUTin taika, jota hän itsekin hyödynsi.

”Muistutin alumneja, että antakaa meille lapsenne, me annamme heidät sitten aikanaan yrityksille!”

Sykön mukaan LUTissa elää vahvana rehtori Juha-Matti Saksan periaate; jos joku ehdottaa uutta ideaa, ja toinen ei 10 sekunnissa keksi, miksi sanoa ei, sanotaan kyllä.

”Tällä periaatteella syntyi myös Sykön kyselytunti, ideani yritysyhteistyöksi. Kutsun LUTiin vieraaksi suomalaisia huippujohtajia ja haastattelen heitä opiskelijoiden edessä. Meillä on käynyt esimerkiksi entinen pääministeri Sanna Marin ja Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.”

LUT-kauppakorkeakoululla on tuotannossa kaksi uutta podcastia, joista Jussi Rissasen Myyntiradio Academic -podin jaksot on jo julkaistu, ja Sykön podcast julkaistaan helmikuussa 2025. Sykön jaksoissa on aina vieraana sekä yrityselämän että akateemisen maailman edustaja.

”Akateemisen tiedon ja yrityselämän kokemuksen kohtaamisesta syntyy kaunis liitto”, Sykkö sanoo.

right
Sami Sykkö
Sami Sykkö

Lisätietoja:

Lue seuraavaksi:

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.